Pages

Τετάρτη 2 Μαρτίου 2011

Χαμός με την κυκλοφορία στο τμήμα Παραδείσια-Τσακώνα!!

Το σύγχρονο γεφύρι της Αρτας !
Η κατασκευή της νέας εθνικής οδού Τρίπολης - Καλαμάτας έχει «μοιραστεί» μεταξύ δύο κατασκευαστικών κοινοπραξιών. Η «ΜΟΡΕΑΣ» έχει αναλάβει τα τμήματα Τρίπολη - Παραδείσια και Τσακώνα - Καλαμάτα, με σύμβαση παραχωρήσεως που συνεπάγεται επιβολή διοδίων. Στην κατασκευαστική κοινοπραξία Alpine Bau – ΤΕΡΝΑ Α.Ε. έχει ανατεθεί από τον Ιούνιο 2006 η κατασκευή (μετά τη μεγάλη κατολίσθηση το 2003, ενάμιση χρόνο μετά την παράδοσή του στην κυκλοφορία) του τμήματος Παραδείσια – Τσακώνα. Στην περίπτωση της Alpine Bau – ΤΕΡΝΑ το έργο χρηματοδοτείται μόνο από εθνικούς πόρους.
Ενώ, όμως, βάσει των χρονοδιαγραμμάτων το έργο θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2009, έχει παρόλα αυτά μείνει στάσιμο σε ένα κομβικό σημείο της κατασκευής του. Το Δημόσιο οφείλει στην εταιρεία 8,4 εκατομμύρια ευρώ.
Διευθυντής του έργου είναι ο μηχανικός Νίκος Ντονάς. Συζητήσαμε μαζί του για το πώς έχει η κατάσταση.
«Βάσει των χρονοδιαγραμμάτων και της όλης σύνθεση του έργου θα έπρεπε να έχουμε ήδη ολοκληρώσει, αλλά υπήρχαν πάντα δεδομένα οικονομικά προβλήματα από την πλευρά του Δημοσίου», μας είπε. «Το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα χρηματοδοτείται μόνο από εθνικούς πόρους και δε συμμετέχει σε κάποιο πρόγραμμα είτε συγχρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση είτε αυτοχρηματοδότησης με κάποια σύμβαση παραχώρησης, όπως αυτή της ΜΟΡΕΑΣ. Εμείς έχουμε χρηματοδότηση μόνο από το Δημόσιο. Τα προβλήματα τα δημοσιονομικά με τις χρηματοδοτήσεις είναι γνωστά».
Είναι, κυρίως, θέμα χρηματοδότησης η καθυστέρηση; τον ρωτάμε.
«Αποκλειστικά θέμα χρηματοδότησης», απαντά.
«Αυτή τη στιγμή είμαστε γύρω στο 75% της ολοκλήρωσής του. Όπως προείπα, αν υπήρχε μια ομαλή χρηματοδότηση –έστω και με κάποιες μικρές καθυστερήσεις- θα είχε ολοκληρωθεί το έργο, αλλά, επειδή τα προβλήματα της χρηματοδότησης είναι μεγάλα και σοβαρά, έχουμε αυτή την καθυστέρηση».
«Αυτή τη στιγμή μάς οφείλονται από το Δημόσιο για πιστοποιημένες εργασίες γύρω στα 8,5 εκατομμύρια ευρώ, 8,4 για την ακρίβεια», σημειώνει ο κ. Ντονάς. «Αν υποθέσουμε ότι εξοφλούνται αυτά τα χρήματα και υπάρχει μια ροή χρηματοδότησης γύρω στα 5 εκατομμύρια το μήνα είναι εφικτό να έχει ολοκληρωθεί ο δρόμος μέχρι το 2011. Σε άλλη περίπτωση δεν μπορούμε να ξέρουμε πότε θα ολοκληρωθεί, γιατί η βασική παράμετρος για να υπολογίσεις το χρόνο ολοκλήρωσης είναι η χρηματοδότηση».
«Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που οι υπολειπόμενες εργασίες είναι όλες ακριβές εργασίες. Έχουν να κάνουν με προμήθειες ακριβών υλικών. Ενδεικτικά, σας αναφέρω ότι η μεταλλική γέφυρα που πρόκειται να κατασκευάσουμε έχει γύρω στις 4.000 τόνους χάλυβα υψηλής αντοχής. Το υλικό έρχεται από το εξωτερικό, απαιτούνται χρήματα για προκαταβολές, η εξόφληση πρέπει να γίνει με την παράδοση. Γενικά, τόσο οι προμήθειες όσο και οι εργασίες είναι κοστοβόρες και πρέπει να είναι εξασφαλισμένη μια χρηματοδότηση για να μπορέσουν να υλοποιηθούν. Οι οικονομικές υποχρεώσεις μέχρι ενός σημείου είναι δυνατό να καλυφθούν από τις εταιρείες, οι οποίες ήδη έχουν υπερβάλει εαυτόν. Μοιραίο είναι να μην έχουμε την πρόοδο που θέλαμε».
«Υπό αυτές τις προϋποθέσεις είναι δύσκολο να το δούμε να υλοποιείται σύντομα», προσθέτει. «Μπορεί, δεν ξέρω, τον άλλο μήνα να λυθούν κάποια προβλήματα, να δοθούν κάποια χρήματα και να προχωρήσουμε. Αυτή η κατάσταση, όμως, διαιωνίζεται εδώ και δύο χρόνια περίπου, για το δικό μας τμήμα».
Τελικά μοιάζει μονόδρομος η ύπαρξη διοδίων, παρατηρώ.
«Το μόνο βέβαιο είναι ότι αν αυτό το έργο είχε ενταχθεί σε κάποια σύμβαση παραχωρήσεως, θα είχε τελειώσει. Πρόκειται βέβαια για δύσκολο έργο, ακριβό έργο –αυτή τη στιγμή έχουμε φτάσει σε έναν προϋπολογισμό 145 εκατομμύρια για 12 χιλιόμετρα δρόμου».
«Από την άλλη», λέει ο κ. Ντονάς, «πληρώνω διόδια σημαίνει ανταποδίδω κατά κάποιον τρόπο αυτό που μου έχει προσφέρει το έργο για το οποίο πληρώνω. Διόδια πρέπει να πληρώνουμε σε αυτοκινητόδρομους οι οποίοι είναι ολοκληρωμένοι, που παρέχουν τις υπηρεσίες για τις οποίες καλείται να πληρώσει ο πολίτης και εν πάση περιπτώσει αυτά τα έσοδα πρέπει να εξαντλούνται μόνο στο κόστος του αυτοκινητόδρομου, στο κόστος της συντήρησής του και σε ένα εύλογο κέρδος των παραχωρησιούχων. Να μη γίνεται, δηλαδή, αυτοσκοπός η σύμβαση παραχώρησης για τον πλουτισμό κάποιας εταιρείας, κάποιας τράπεζας ή κάποιας κατασκευαστικής κοινοπραξίας… παρόλο που αυτή τη στιγμή σάς μιλώ ως εκπρόσωπος μιας κατασκευαστικής κοινοπραξίας».
Δημοσιονομικός έλεγχος θα γίνει, άλλωστε, σύμφωνα με πληροφορίες, στα τμήματα της εθνικής οδού που έχει αναλάβει ο «Μορέας». Ο αρμόδιος προϊστάμενος του υπουργείου Υποδομών Γιάννης Καρνέσης θα βρεθεί σήμερα στο έργο, συνοδευόμενος από ελεγκτικό κλιμάκιο. Της Γεωργίας Οικονομοπούλου -

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου