Pages

Κυριακή 22 Μαΐου 2011

«Τo πράσινο τρένο της Πελοποννήσου»

Επιστολή προς τους περιφερειάρχες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, τους δημάρχους των καλλικράτειων Δήμων της Πελοποννήσου, τους προέδρους των Επιμελητηρίων της Πελοποννήσου και τα ΜΜΕ, έστειλε ο πρόεδρος Επιμελητηρίου Μεσσηνίας Γιώργος Καραμπάτος για την «Ανάπτυξη ολοκληρωμένων τουριστικών υπηρεσιών σε σιδηροδρομικές μετακινήσεις στην Πελοπόννησο».
Σε αυτή αναφέρεται: «Οι ιδιαίτερες οικονομικές και δημοσιονομικές συνθήκες στην Ελλάδα κατά την τελευταία περίοδο έχουν θέσει με επιτακτικό τρόπο ζητήματα εξορθολογισμού και περικοπών των δημοσίων δαπανών στο σύνολο της κρατικής λειτουργίας. Στο γενικό αυτό πλαίσιο εντάσσονται και αποφάσεις για τις περικοπές των μη βιώσιμων ή οικονομικά αποδοτικών σιδηροδρομικών δρομολογίων, και ειδικότερα στην Πελοπόννησο.
Είναι αλήθεια ότι η υπαρκτή ζήτηση για επιβατικές σιδηροδρομικές μετακινήσεις στο δίκτυο της Πελοποννήσου είναι περιορισμένη, καθιστώντας τη βιωσιμότητα ή οικονομική “αυτονομία” του δικτύου προβληματική. Όμως, η περιοχή της Πελοποννήσου αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους ξένους επισκέπτες. Η ακτογραμμή της αποτελεί πόλο έλξης για επισκέπτες από όλο τον κόσμο, ενώ και η ορεινή ενδοχώρα έχει αρχίσει και αυτή τα τελευταία χρόνια να αναπτύσσεται τουριστικά. Η Πελοπόννησος συνδυάζει ιδανικά δραστηριότητες αναψυχής, πολιτιστικές και ιστορικές δραστηριότητες, καθώς μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι όπως η αρχαία Ολυμπία, η Επίδαυρος, η Αρχαία Μεσσήνη και τελευταία αρκετές επισκέψιμες αγροτουριστικές μονάδες και μεταποιητικές επιχειρήσεις (οινοποιεία, ελαιοτριβεία κ.ά.) αποτελούν πόλο έλξης παγκόσμιας εμβέλειας.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο ακολουθεί τη μοναδική αυτή ακτογραμμή, ενώνει όλες τις μεσαίου μεγέθους πόλεις, εκτός της Σπάρτης. Μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί στα πλαίσια ευρωπαϊκών προγραμμάτων αποδεικνύουν ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον για τη μεταφορά επιβατών από τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη μέσω Ιταλίας στην Πελοπόννησο και στη συνέχεια στην Κρήτη.
Η γραμμή της Πελοποννήσου μαζί με το αττικό της σκέλος (παλιά μετρική σιδηροδρομική γραμμή) και τις διακλαδώσεις της (Καβάσιλα - Κυλλήνη, Κατάκολο - Ολυμπία, Μεσσήνη, Ναύπλιο, Λεύκτρο - Μεγαλόπολη, Κυπαρισσία και Λουτράκι) αποτελεί το μεγαλύτερο μετρικό δίκτυο της Ευρώπης, καθώς φτάνει σχεδόν τα 800 χλμ. Στην Πελοπόννησο υπάρχουν δυο σιδηροδρομικοί άξονες. Αυτός της Αθήνας – Πάτρας- Πύργου – Κυπαρισσίας - Καλαμάτας και αυτός της Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας. Επίσης, υπάρχει ο μοναδικός Οδοντωτός Σιδηρόδρομος που συνδέει την Ανατολική Αχαΐα (Αιγιάλεια) με την ορεινή περιοχή Καλαβρύτων.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο για το σιδηρόδρομο διασφάλισε τις προϋποθέσεις για μία απελευθερωμένη αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, η ανάπτυξη πρωτοβουλιών για συμπράξεις εμπλεκομένων φορέων και η δρομολόγηση νέων σιδηροδρομικών υπηρεσιών είναι εφικτή. Πρέπει να τονισθεί ότι η διακοπή δρομολογίων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Πελοπόννησο δε σημαίνει απώλεια της δυνατότητας δρομολόγησης νέων σιδηροδρομικών υπηρεσιών. Ο ΟΣΕ συνεχίζει να έχει την υποχρέωση συντήρησης της υποδομής για όλες τις υφιστάμενες γραμμές του δικτύου, ανεξαρτήτως χρήσης τους ή μη.
Επομένως, η ανάπτυξη πρωτοβουλιών για νέες ολοκληρωμένες τουριστικές υπηρεσίες βασισμένες σε σιδηροδρομικές μετακινήσεις απαιτεί κατ’ αρχάς τη συνεργασία και σύμπραξη εμπλεκόμενων φορέων, όπως: ταξιδιωτικοί πράκτορες, ναυτιλιακές εταιρείες, ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις, ΚΤΕΛ, Τοπική και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και άλλοι επαγγελματικοί φορείς.
Με βάση τα παραπάνω το Επιμελητήριο Μεσσηνίας προτείνει τη διερεύνηση δύο σιδηροδρομικών συνδέσεων τουριστικού χαρακτήρα στην Πελοπόννησο:
α) Πάτρα - Πύργος – Κυπαρισσία - Καλαμάτα και
β) Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα - Μεσσήνη.
Απο τη 'Φωνή' και το 'Θάρρος'

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου