ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς
α) τον Υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
β) τον Υπουργό Οικονομικών
«Και πάλι στα ύψη η τιμή των καυσίμων»
Ιδιαίτερα προβληματισμένοι είναι και πάλι οι ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων και οι καταναλωτές, αφού βλέπουν και πάλι την τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου να έχουν ανέβει στα ύψη. Ενδεικτικά, την 1η Αυγούστου, η διεθνής τιμή της αμόλυβδης βενζίνης διαμορφώθηκε στα 0,834 δολάρια/λίτρο ή 0,58 ευρώ/λίτρο, λαμβάνοντας υπόψη τη συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ – δολαρίου της ίδιας ημέρας, σημειώνοντας άνοδο 0,03 ευρώ/λίτρο, σε σχέση με το μέσο όρο των 4 τελευταίων εβδομάδων.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο μέσος όρος τιμής πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης των ελληνικών διυλιστηρίων (Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil) για την ίδια ημέρα, διαμορφώθηκε στα 0,604 ευρώ/λίτρο. Σύμφωνα με στοιχεία της Διεύθυνσης Τιμών Βιομηχανικών Προϊόντων και Φαρμάκων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, η τιμή αυτή με όλες τις πρόσθετες επιβαρύνσεις (0,007 ευρώ/λίτρο για εισφορά 12‰, 0,00019 ευρώ/λίτρο για τέλος ΡΑΕ και 0,67/λίτρο για ειδικό φόρο κατανάλωσης) πλην Φ.Π.Α. και ειδικού τέλους, την 1η Αυγούστου έφτασε τα 1,282 ευρώ το λίτρο. Συνεπώς, εάν συνυπολογίσουμε την επιβάρυνση του Φ.Π.Α. που είναι 23%, του ειδικού τέλους που είναι περίπου 0,6 λεπτά/λίτρο, θα διαπιστώσουμε ότι η τιμή με την οποία φεύγουν τα καύσιμα για τα πρατήρια είναι ήδη υψηλή και συγκεκριμένα στην περίπτωσή μας, 1,584 ευρώ/λίτρο. Ο μέσος όρος της χονδρικής τιμής πώλησης της αμόλυβδης από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών για την ίδια ημέρα ήταν 1,661 ευρώ/λίτρο, ενώ ο μέσος όρος της λιανικής τιμής πώλησης της αμόλυβδης, με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών διαμορφώθηκε στα 1,714 ευρώ/λίτρο.
Έτσι, η Ελλάδα κατέχει πλέον την πρώτη θέση, με τη μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης να αγγίζει πλέον το 1,714 ευρώ το λίτρο από 1,656 ευρώ το λίτρο τον Ιούνιο. Μάλιστα, συγκεκριμένα στη Μεσσηνία, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Οικονομίας την 1η Αυγούστου, η τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης κυμάνθηκε από 1,655 ευρώ το λίτρο έως και 1,83 ευρώ το λίτρο με μία από τις υψηλότερες τιμές πανελλαδικά.
Είναι ευρέως γνωστό ότι διάφοροι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται την αδυναμία των αρμόδιων υπηρεσιών για να ελεγχθεί η αγορά και να εξαλειφθούν τα φαινόμενα αισχροκέρδειας, με αποτέλεσμα οι στρεβλώσεις στη λειτουργία του ανταγωνισμού να πλήττουν ανεπανόρθωτα τους νομοταγείς πρατηριούχους και τους καταναλωτές. Βέβαια, αναμφισβήτητα, πέραν των επιτηδείων, η υψηλή τιμή των καυσίμων οφείλεται, όπως αναφέρθηκε, σε ένα συνδυασμό παραγόντων. Όπως και να έχει, η παραπάνω είναι μία εξέλιξη για την αντιμετώπιση της οποίας πρέπει να αναλάβουμε πρωτοβουλίες, καθώς αποτελεί ισχυρό πλήγμα στο εισόδημα των πολιτών αλλά και τον τουρισμό, καθώς οι ντόπιοι και ξένοι επισκέπτες περιορίζουν τις μετακινήσεις τους με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία. Κατόπιν αυτών,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί
1. Υπάρχουν περιθώρια μείωσης του «καπέλου» - κέρδους που προστίθεται σε κάθε κρίκο της εμπορικής αλυσίδας των τιμών των καυσίμων; Εάν όχι , με ποιο τρόπο προτίθεται η κυβέρνηση να προχωρήσει στη μείωση της τελικής τιμής της βενζίνης;
2. Προτίθεται η κυβέρνηση να προχωρήσει στη θεσμοθέτηση ενός ελεγκτικού μηχανισμού, ικανού να ελέγξει την κατάσταση, σε όλα τα στάδια παραγωγής και διακίνησης των καυσίμων, δηλαδή στο σύνολο της αγοράς και να πατάξει την παρανομία στη διακίνησή τους;
3. Με ποιο τρόπο θα προστατευτούν οι καταναλωτές και οι νομοταγείς πρατηριούχοι από τη στρεβλή λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά καυσίμων;
Η ερωτώσα βουλευτής,
Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου