Η Ελλάδα παρά το γεγονός ότι σημείωσε μείωση κατά 38,2% σε νεκρούς από οδικά ατυχήματα τη δεκαετία 2000-2010, εξακολουθεί να... καταλαμβάνει μία από τις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη των 27.
Όπως φαίνεται στο παραπάνω γράφημα ενώ από το 2000 έως το 2002 υπάρχει μια σημαντική μείωση στον αριθμό των νεκρών σε οδικά ατυχήματα, από το 2003 έως το 2007 ο αριθμός παραμένει σταθερός ενώ την τριετία 2008-2010 παρουσίασε σημαντική μείωση της τάξης του 18%. Η μείωση που παρατηρείται την τελευταία τριετία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην εισαγωγή του ΚΟΚ το 2007 αλλά και στην οικονομική κρίση και τη συνεπαγόμενη σημαντική αλλαγή των χαρακτηριστικών κυκλοφορίας και συμπεριφοράς των οδηγών.
Παρόλαυτά η Ελλάδα καταλαμβάνει σταθερά μία από τις 2-3 χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη. Οι πιό κρίσιμοι παράγοντες που συμβάλουν στην προκληση των οδικών ατυχημάτων και ειδικά των σοβαρών ατυχημάτων στην Ελλάδα είναι:
· η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες
· τα υψηλά ποσοστά κυκλοφορίας μοτοσυκλετιστών
· τα χαμηλά ποσοστά χρήσης ζώνης και κράνους
· η οδήγηση υπό την επήρρεια αλκοόλ
· η επιθετική οδήγηση
Όσον αφορά το νομό Μεσσηνίας τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά καθώς όχι μόνο δεν παρουσιάζεται μείωση (όπως στην υπόλοιπη Ελλάδα) αλλά ο αριθμός των νεκρών σε οδικά ατυχήματα παρουσιάζει μικρή αύξηση όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα.
Η πορεία που ακολουθεί η εξέλιξη του αριθμού των νεκρών στα οδικά ατυχήματα στο νομό μας, διαφέρει από εκείνη της Ελλάδας (όπου είναι συνεχώς καθοδική). Στη Μεσσηνία παρατηρείται μια ακανόνιστη πορεία που υποδεικνύει ότι το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας στο νομό δεν αντιμετωπίζεται σωστά ούτε από τους χρήστες της οδού αλλά ούτε και από τις αρμόδιες αρχές. Θλιβερό είναι το γεγονός ότι η Μεσσηνία συγκαταλέγεται στους 3 νομούς στη χώρα στους οποίους ο αριθμός των νεκρών το 2010 είναι υψηλότερος από το 2000 (Δωδεκάνησα και Θεσπρωτία είναι οι άλλοι 2).
Σε μια δεκαετία που η κυκλοφοριακή παιδεία των οδηγών και το οδικό δίκτυο του νομού έχει αναβαθμιστεί (και θα αναβαθμιστεί ακόμα πιο πολύ με την παράδοση του Αυτοκινητόδρομου Αθήνα-Καλαμάτα το 2012) και η εξέλιξη της τεχνολογίας των οχημάτων (παθητική ασφάλεια) μειώνει τις συνέπειες του ατυχήματος είναι αδιανόητο ο αριθμός των νεκρών σε οδικά ατυχήματα να παραμένει σταθερός.
Η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης για την οδική ασφάλεια από την Τροχαία με έμφαση στις περισσότερο επικίνδυνες παραβάσεις συμπεριφοράς, όπως η ταχύτητα, η χρήση ζώνης και κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή με χρήση κινητού τηλεφώνου αποτελεί ίσως την αποτελεσματικότερη δράση για τη μείωση των ατυχημάτων. Παράλληλα είναι υποχρέωση κάθε δημοτικής αρχής ένας σχεδιασμός οδικής υποδομής και κυκλοφορίας σε κάθε πόλη για την προστασία των ευάλωτων χρηστών της οδού (πεζοί, δικυκλιστές) προστατεύοντάς τους από τα λάθη τα δικά τους αλλά και των άλλων χρηστών. Τέλος είναι επιβεβλημένο να αναπτυχθεί η οδηγική συμπεριφορά των οδηγών μέσα από διαφημιστικές καμπάνιες και άλλους τρόπους προβολής από την Τροχαία σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς (Δήμοι, Περιφέρεια, Σχολεία).
Τα οδικά ατυχήματα ποτέ δεν αντιμετωπίστηκαν αποτελεσματικά και σε αυτό οφείλεται το χαμηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα. Στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που υιοθετήθηκε και από τη χώρα μας, είναι ο αριθμός των νεκρών στα οδικά ατυχήματα το έτος 2020 να είναι μειωμένος κατά 50% σε σχέση με το έτος 2010. Ο στόχος για το νομό δε μπορεί να είναι άλλος από την άμεση και διαρκή μείωση του αριθμού των ατυχημάτων και των νεκρών τα επόμενα χρόνια.
Παπαντωνίου Παναγιώτης
Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, MSc
Υπ. Διδάκτωρ ΕΜΠ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου