«Δε φοβόμαστε τίποτα. Εφόσον κάνουμε φέτος, σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία, το 18ο Φεστιβάλ Καλαμάτας, θα κάνουμε και το 118ο». Σε αυτόν τον αισιόδοξο τόνο ξεκίνησε σήμερα ο Δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας, την συνέντευξη τύπου για το 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
Είχε, άλλωστε, πολλά ευχάριστα νέα να μοιραστεί: Κατ’ αρχήν, οι περικοπές του προϋπολογισμού δεν έχουν επηρεάσει στο ελάχιστο τον προγραμματισμό αυτού του «χειροποίητου» φεστιβάλ, όπως το χαρακτηρίζει η εμπνευστής και καλλιτεχνική του διευθύντρια Βίκυ Μαραγκοπούλου. Το 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας περιλαμβάνει στο πρόγραμμά του δέκα παραγωγές, τις οποίες παρουσιάζουν σχήματα και δημιουργοί από τρεις ηπείρους: την Ευρώπη (Γαλλία, Κύπρος, Ελλάδα), την Αφρική (Νότιος Αφρική) και την Αμερική (ΗΠΑ). Οι παραστάσεις φιλοξενούνται στο ατμοσφαιρικό Κάστρο της Καλαμάτας, και στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο της πόλης.
Ένα ακόμη ευχάριστο νέο ήταν ότι το Φεστιβάλ είναι πλέον διασφαλισμένο για τα επόμενα τρία χρόνια, εφόσον εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση 350.000€ τον χρόνο –τα υπόλοιπα 150.000€ ετησίως τα συνεισφέρει ο Δήμος Καλαμάτας.
Και τέλος, το νέο που πανηγύρισε μεγάλο μέρος του κοινού ήταν ότι το τελευταίο κομμάτι του υπερσύγχρονου αυτοκινητόδρομου Τρίπολης-Καλαμάτας παραδίδεται αισίως στην κυκλοφορία στις 23 Ιουνίου, φέρνοντας τη μεσσηνιακή πρωτεύουσα ακόμα πιο κοντά, «μόλις δυο ωρίτσες», σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Δημάρχου. Ό,τι πρέπει δηλαδή για ένα καλοκαιρινό weekend γεμάτο τέχνη.
Και τι θα δούμε;
Το Φεστιβάλ ανοίγει με τη νέα παράσταση του Φιλίπ Ντεκουφλέ με τίτλο Panorama. Ο γνώριμος στο κοινό της Καλαμάτας γάλλος χορογράφος επανέρχεται με μια παράσταση που θα τον συστήσει και στους νεότερους, αφού με χιούμορ, αυτοσαρκασμό και την τόσο οικεία αγάπη του για τον κόσμο του θεάματος αναδιφεί στις καλύτερες στιγμές του τριαντάχρονου έργου του. Το σύμπαν του ευρηματικού, διάσημου πλέον, καλλιτέχνη, γεμάτο παράξενα πλάσματα που ξεφυτρώνουν στη σκηνή ή ίπτανται, γεμάτο με τον ενθουσιασμό του δημιουργού για τις παλιές αναζητήσεις της κινούμενης εικόνας, για τις πρώτες μέρες του κινηματογράφου, για το τσίρκο των ακροβατών και των κλόουν, θα πλημμυρίσει τη σκηνή του Κάστρου με θεαματικές εικόνες σε μια παράσταση που θα ικανοποιήσει και τον πιο απαιτητικό θεατή.
Παραμένοντας στο γαλλικό περιβάλλον του σύγχρονου χορού, το Φεστιβάλ παρουσιάζει φέτος για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τον Πιερ Ριγκάλ, έναν χορογράφο που έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια χάρη στο ευφυές κινησιολογικό του λεξιλόγιο, την ευρηματική χρήση της τεχνολογίας και το σουρεαλιστικό του χιούμορ. Η παράσταση Press βασίζεται σε μια έξυπνη μεταφορά: ο σύγχρονος άνθρωπος που βλέπουμε στη σκηνή «πιέζεται» από τις καταστάσεις, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά, αφού βρίσκεται στην «πρέσα» ενός χώρου που διαρκώς μικραίνει! Διερευνώντας τη σχέση της κοινωνίας μας με την «πίεση», ή αλλιώς με τη «σύνθλιψη», ο Ριγκάλ δημιουργεί μια παράσταση γεμάτη έξυπνες εικόνες και νόημα.
Τη σκυτάλη παίρνει ο Νοτιοαφρικανός Γκρέγκορυ Μακόμα, επίσης γνώριμος του κοινού της Καλαμάτας. Ο Μακόμα, με το διεισδυτικό και ποιητικό του βλέμμα, επανέρχεται με την νέα του παραγωγή Exit/ Exist, μια παράσταση για έναν χορευτή, έξι μουσικούς και το πνεύμα ενός προγόνου. Συνδυάζοντας τη δυτική εκπαίδευσή του με την αφρικανική μνήμη του, ο Μακόμα δημιουργεί μια παράσταση για τη μνήμη και την Ιστορία, που μας ζητά να σταματήσουμε για μια στιγμή και να κοιτάξουμε πίσω, να παρατηρήσουμε τη γενναία στάση ενός προγόνου για να μπορέσουμε ν’ ατενίσουμε το μέλλον με άλλο βλέμμα. Για να μας οδηγήσει εκεί, ο Μακόμα επανεφευρίσκει τη μαγεία που έχει η γλώσσα των ποιητικών εικόνων και της μουσικής.
Η Κύπρια Λία Χαράκη, χορογράφος με έντονο καλλιτεχνικό στίγμα και χαρισματική ερμηνεύτρια, είναι από τους καλλιτέχνες που την εξέλιξή τους το Φεστιβάλ έχει παρακολουθήσει στενά. Ξαναγυρίζει στην Καλαμάτα με το σόλο της Tune in, σπουδή πάνω στο πώς μια μινιμαλιστική, επαναληπτική κίνηση μπορεί να γεννήσει συναίσθημα στον ερμηνευτή και κατ’ επέκταση στον θεατή. Δείγμα μιας σίγουρης πλέον καλλιτεχνικής γραφής, το έργο είναι ένα ταξίδι προς το σημείο γέννησης της κίνησης μέσα από τη σχέση της με την προσωπική τελετουργία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου