Pages

Τρίτη 20 Αυγούστου 2013

Αυτοκινητόδρομοι: Περιμένοντας το ΟΚ από τις Βρυξέλλες...

Σε τεντωμένο σκοινί παραμένουν οι τέσσερις οδικοί άξονες (Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Ε-65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), όπου η οριστική επανεκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών τείνει να βρεθεί, εκ νέου, εκτός χρονοδιαγράμματος. Και αυτό διότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει ακόμη εγκρίνει τις τέσσερις αναθεωρημένες συμβάσεις παραχώρησης, διαδικασία που αναμενόταν να έχει ολοκληρωθεί έως το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου. Οι νέες συμβάσεις έχουν αποσταλεί προς έγκριση σε τράπεζες και Κομισιόν, ωστόσο λόγω της... ραστώνης του Αυγούστου και των καλοκαιρινών διακοπών (σε Βρυξέλλες και τραπεζικά επιτελεία), όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν πηγές, υπογραφές δεν αναμένεται να πέσουν πριν από τα μέσα του Σεπτεμβρίου. Μία ακόμη αιτία καθυστέρησης υπήρξε ο ανασχηματισμός του περασμένου Ιουνίου, με τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη να έχει αντικαταστήσει στο υπουργείο Υποδομών τον Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος είχε συνολική εικόνα για τα μεγάλα οδικά έργα. Όλα αυτά όταν ο Ευρωπαίος Επίτροπος για θέματα Περιφερειακής Πολιτικής Γιοχάνες Χαν είχε δηλώσει αρχές Ιουνίου ότι «έχουν προχωρήσει οι διαπραγματεύσεις και οι τελικές αποφάσεις είναι κοντά, ώστε να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα». Η καθυστέρηση αυτή όμως, προκαλεί ντόμινο επιπτώσεων: λόγω της μη εφαρμογής των νέων συμβάσεων παραχώρησης, το χρηματοοικονομικό κόστος των έργων για τις εταιρείες παραχώρησης παραμένει μη διαχειρίσιμο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κοινοπραξία παραχώρησης, το μηνιαίο κόστος από επιτόκια δανεισμού και swaps υπολογίζεται ότι ξεπερνάει τα 5 εκατ. ευρώ. Και όπως αναφέρουν πηγές, η αδυναμία διαχείρισης της χρηματοοικονομικής επιβάρυνσης θα μπορούσε να οδηγήσει τις εταιρείες παραχώρησης σε νέα φάση αθέτησης των υποχρεώσεών τους προς τους δανειστές, γεγονός που θα ακύρωνε όσα έχουν συμφωνηθεί, μέχρι στιγμής, μεταξύ παραχωρησιούχων και τραπεζών. Το 2012 οι κοινοπραξίες των τεσσάρων οδικών αξόνων εμφάνισαν συνολικά ζημιές άνω των 110 εκατ. ευρώ, με την μοναδική πηγή εσόδων να είναι το διόδιο τέλος που έχει μειωθεί σημαντικά. Και αυτό εξαιτίας τόσο της μείωσης έως και 50% της κυκλοφορίας από το 2009 όσο και της μη παράδοσης νέων σταθμών διοδίων (αφού τα έργα είναι «παγωμένα»).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου