Pages

Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΔΑΠΑΝΕΣ ΤΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ

Η οικονομική κρίση που σοβεί στην Ελλάδα εδώ και επτά χρόνια είχε άμεση αντανάκλαση και στις συνήθειες των καταναλωτών. Έτσι, προκύπτει η ραγδαία μείωση της μέσης δαπάνης των νοικοκυριών στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με την ανάλυση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τα ελληνικά νοικοκυριά έκοψαν δαπάνες 6,2 δισ. ευρώ και κάθε χρόνο στέλνουν ακόμη πιο χαμηλά τις πωλήσεις των οργανωμένων αλυσίδων. Μάλιστα, το 2016, οι οικογένειες θα μειώσουν κατά επιπλέον 700 εκατ. ευρώ τα ψώνια τους σε σχέση με φέτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2008, τελευταίο έτος της οικονομικής ευμάρειας της χώρας, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ είχαν φτάσει στο υψηλότερο σημείο της τελευταίας 15ετίας και ήταν στα 25,6 δισ. ευρώ. Από τότε και μέχρι τώρα η κάθοδος είναι ασταμάτητη και μάλιστα το 2015 εκτιμάται ότι το προαναφερόμενο μέγεθος θα πέσει στα 19,4 δισ. ευρώ.
Η εικόνα φέτος θα ήταν καλύτερη αν δεν μεσολαβούσαν το δημοψήφισμα και τα capital controls και έπειτα η αύξηση του ΦΠΑ. Οπως εξηγεί το ΙΕΛΚΑ, το πρώτο εξάμηνο του έτους η αγορά παρουσίαζε αύξηση 1,25%. Μάλιστα τον Ιούλιο η άνοδος εκτινάχθηκε κατά 6%, κυρίως λόγω των πανικόβλητων αγορών των καταναλωτών που φοβήθηκαν τη χρεοκοπία της χώρας (δημοψήφισμα, capital controls). Την πρώτη δε εβδομάδα του ίδιου μήνα οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν κατά 30%. Ωστόσο, οι εκτιμήσεις των τεχνοκρατών του Ινστιτούτου θέλουν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ να κλείνουν με πτώση 1,9%, ήτοι 100 εκατ. ευρώ λιγότερα από το 2014. Κι αυτό επειδή το δεύτερο εξάμηνο του έτους τα νοικοκυριά περιορίζουν τα ψώνια τους, αφού αφενός η επιβάρυνση του ΦΠΑ δεν τους επιτρέπει αγορές, ούτε καν αυτές για τη διαβίωσή τους, και αφετέρου το «supermarket run» του Ιουνίου έχει φουλάρει... με τρόφιμα και απορρυπαντικά τα ντουλάπια των σπιτιών, οπότε υπάρχει αρκετό αχρησιμοποίητο ή αφάγωτο απόθεμα προϊόντων και τροφίμων αντίστοιχ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου