Pages

Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015

Εθνική Ανταγωνιστικότητα 2015-2016 κατά WEF:

1. ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ: 1.1 Από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF= WorldEconomicForum), παρουσιάστηκε πρόσφατα στη Διεθνή Κοινότητα η Έκθεση της Ανταγωνιστικότητας των κρατών του κόσμου για την περίοδο 
2015-2016. Πρόκειται για μια συγκριτική αξιολόγηση της Ανταγωνιστικότητας ενός κράτους σε σχέση με τα άλλα κράτη του δειγματικού χώρου  (εν προκειμένω 144 κράτη, interaliaτα 28 της ΕΕ) τόσο επί των πολυάριθμων συνιστωσών, των πυλώνων και των επιμέρους παραγόντων που επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα (εν προκειμένω 119 αλληλοεπιδρώμενοι παράγοντες επιρροής) όσο και συνθετικά (μέσω σταθμισμένων βαθμολογήσεων και ειδικών συντελεστών βαρύτητας και σημασίας κατά περίπτωση) υπό την τελική και την ολοκληρωμένη μορφή του Δείκτη  Συνολικής Ανταγωνιστικότητας (ΔΣΑ) ενός κράτους 1.2 Όπως θα φανεί στα επόμενα, η θέση της Ελλάδας ήταν κατά το παρελθόν (μέχρι και την περίοδο 2014-2015) και συνεχίζει σήμερα (υπό τις κυβερνήσεις Τσίπρα Ι και Τσίπρα ΙΙ) να είναι απογοητευτική σε τόσο μεγάλο βαθμό που, δυστυχώς, φτάνει στα όρια του εθνικού εξευτελισμού. Πρόκειται για ένα θλιβερό αντικειμενικό γεγονός, το οποίο θα πρέπει κάποτε αφενός να αποτελέσει τη βάση ενός άδολου, ανόθευτου, έγκυρου και αξιόπιστου εθνικού αναστοχασμού και meaculpaγια το εθνικό γίγνεσθαι από κάθε συντρέχουσα άποψη και αφετέρου τον πόλο αναφοράς για το μελλοντικό Βιώσιμο, Αειφόρο, Διαρκή, Διατηρήσιμο, Ευφυή και Χωρίς Αποκλεισμούς Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της χώρας 1.3 Και τούτο για τέσσερις κύριους λόγους οι οποίοι σχετίζονται με την ανταγωνιστικότητα: (α) Γιατί ο ΔΣΑ αποτυπώνει με τον πιο έγκριτο, ορθό, αξιόπιστο και ακριβή τρόπο την πραγματική επίδοση μιας χώρας από πλευράς ανταγωνιστικότητας σε σύγκριση με τις άλλες χώρες του δείγματος (εδώ δε χωρούν GreekStatisticsκαι αλχημείες)  (β) Γιατί με τον ίδιο τρόπο αποτιμώνται οι συγκριτικές επιδόσεις της ανταγωνιστικότητας των επιμέρους πυλώνων, τομέων, κλάδων και συνιστωσών που συνθέτουν το γίγνεσθαι μιας κρατικής οντότητας από κάθε συντρέχουσα άποψη (12 πυλώνες, 22 κύριοι άξονες αναφοράς, 119 παράγοντες όπου γίνονται όλοι φύλλο και φτερό(γ) Γιατί στη μέτρηση της ανταγωνιστικότητας υπεισέρχονται όλοι οι παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τη ζωή ενός τόπου, οπότε η ανταγωνιστικότητα αφενός συνιστά τη Λυδία Λίθο αξιολόγησης των πάντων και αφετέρου γιατί καθίσταται ο πρωταγωνιστικός και ο κατ΄ εξοχήν νευραλγικός δείκτης καθορισμού της εξέλιξης της οικονομικής μεγέθυνσης (δηλαδή του ΑΕΠ) και αργότερα της ανάπτυξης  δείχνοντας που ακριβώς θα πρέπει να στραφούν οι προσπάθειες για πραγματικές μεταρρυθμίσεις και αληθείς διαρθρωτικές αλλαγές επί παντός του επιστητού, και (δ) Γιατί ειδικά για τη χρεόδουλη Ελλάδα που τελεί υπό το statusτης 7χρονης πολυθεματικής κρίσης, αποτελεί αδολεσχία, βαττολογία, αερολογία, κενολογία ή, όπερ το αυτό, αφόρητη μπαρουφολογία και άκρατη καφενόβια αμπελοφιλοσοφία ή ακόμη και τσαρλατανισμό να θεωρεί κανείς ότι το επαχθές και απεχθές δημόσιο χρέος της χώρας (φανερό και κρυφό, εξωτερικό και εσωτερικό) θα μπορέσει κάποτε να καταστεί διαχειρίσιμο, εξυπηρετήσιμο και βιώσιμο είτε με κούρεμα είτε χωρίς. Κάνοντας μια υπόθεση εργασίας, ακόμη και αν οι δανειστές αποφασίσουν να κουρέψουν ολόκληρο το χρέος της χώρας (που στο τέλος του 2015 θα είναι 315,8 δις €, δηλαδή το 181,2% ΑΕΠ, ενώ για το 2016 προβλέπεται από το Προσχέδιο του Π/Υ 2016 να είναι 333,5 δις € ή 192,4% ΑΕΠ) ή ακόμη και αν οι δανειστές δεχόντουσαν ένα κούρεμα του χρέους κατά 100 δις € όπως πρότεινε το ΔΝΤ αλλά, φυσικά, δεν αποδέχτηκε η Ευρωπαϊκή πλευρά, πολύ σύντομα η χώρα θα ξαναβρίσκονταν στην ίδια κατάσταση χρεοδουλείας αν δεν είχε στο μεταξύ πετύχει σημαντική επίρρωση της εθνικής ανταγωνιστικότητας 1.4 Αξίζει να επισημανθεί ότι δεν είναι μόνον οι συγκριτικές αξιολογήσεις του WEFπου κατατάσσουν την Ελλάδα σε θέση ουραγού και μετεξεταστέου ή ενός οιονεί Καραμήτρου (που γράφουμε στον τίτλο) ή μιας  αποτυχημένης ποδοσφαιρικής ομάδας  που λοιδορείται από την κερκίδα με το στίχο Εκεί, εκεί, εκεί… στη Γ΄Εθνική. Στο ίδιο συμπέρασμα συγκλίνουν urbietorbiκαι οι άλλες συγκριτικές αποτιμήσεις της ανταγωνιστικότητας, όπως λ.χ. του IMD(=InstituteforManagementandDevelopmentΙνστιτούτο Ανάπτυξης και Μάνατζμεντ), του ΔΝΤ, της Παγκόσμιας Τράπεζας, κ.λπ.     
2. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΤΑ WEFTHNΠΕΡΙΟΔΟ 2015-2016: 2.1 Με το θλιβερό σκορ 4,02 στο ΔΣΑ 2015-2016 κατά WEF, η Ελλάδα κατετάγη στην 81η θέση (την ίδια που είχε και την περίοδο 2014-2015) μεταξύ των 144 κρατών 2.2 Η Ελλάδα παραμένει μακράν στην τελευταία θέση της ΕΕ των 28 (όπως και κατά το παρελθόν αφού τον αράπη και αν τον πλένεις το σαπούνι σου χαλάς). Βρίσκεται χαμηλότερα από τις χώρες οι οποίες εντάχθηκαν πολύ αργότερα στην ΕΕ με τις διευρύνσεις του 2004 και 2007. Δηλαδή, χώρες που δεν είχαν το δώρο της εισροής τόσων μεγάλων πόρων (όπως είχε η Ελλάδα στο πλεονασματικό quidproquoμε την ΕΕ) για να βελτιώσουν την εθνική τους Ανταγωνιστικότητα 2.3 Σίγουρα θα αισθανθεί κάποιος κατάθλιψη και οργή όταν θα διαπιστώσει ότι η Ελλάδα, όχι μόνον είναι (και ήταν) η ουραγός της ΕΕ28, αλλά ακόμη χειρότερα, την Ελλάδα ξεπερνούν (και ξεπερνούσαν) σε επιδόσεις ΔΣΑ διάφορες χώρες, όπως: Καζακστάν (4,49/50), Τουρκία (4,37/45), Ρουάντα (4,29/62), FYROM(4,28/63), Κολομβία (4,28/63), Ιορδανία (4,23/64), Σρι Λάνκα (4,21/73), Μποτσουάνα (4,19/74), Ουρουγουάη (4,09/80), Γουατεμάλα (4,05/78), Τατζικιστάν (4,03/80) 2.4 Δηλαδή, αν ρωτήσουν έναν Έλληνα σε ποιο μέτρο και σε ποιο βαθμό ισχύει το αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων, μηδέ γένος πατέρων αισχυνέμεν (πάντα να αριστεύεις, να ξεπερνάς τους άλλους, να τιμάς το πατρικό γένος που ανήκεις (Όμηρος, Ιλιάδα,Ζ,208, τι θα απαντήσει;
3. ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑ WEFΤΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΕΕ28 ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2008-2016: 3.1 Στο συνημμένο Διάγραμμα 1 παρουσιάζεται ο ΔΣΑ κατά WEFτων κρατών μελών (κ-μ) της ΕΕ28  για την περίοδο 2008-2016 3.2 Επιλέξαμε την περίοδο 2008-2016 γιατί ουσιαστικά καλύπτει ένα ευρύ χρονικό διάστημα 8 περιόδων με εκκίνηση την περίοδο 2008-2009 κατά την οποία κυοφορούσε ως υφέρπουσα και υποβόσκουσα η κρίση στην Ελλάδα, στην ΕΕ28 (τότε 27), στην Ευρωζώνη των 19 (τότε 17), στις 5 χώρες των PIIGS(Portugal, Italy, Ireland, Greece, Spain) μέχρι σήμερα όπου όχι μόνον δεν εξουδετερώθηκε έστω και σε κάποιο μικρό βαθμό η κρίση στη μνημονιακή Ελλάδα (σε αντίθεση με τις άλλες 3 χώρες που τέθηκαν υπό καθεστώς προγραμμάτων στήριξης) αλλά, αντίθετα, διογκώθηκε και καλπάζει με απροσδιόριστο χρονικό ορίζοντα πιθανής σταθεροποίησης και μετά αναστροφής 3.3 Στο διάγραμμα απεικονίζεται η μέση τιμή (μ.τ.) του ΔΣΑ της ΕΕ28 της περιόδου 2008-2016 σε φθίνουσα κατάταξη από την ενάρετη χώρα της καλύτερης επίδοσης (Σουηδία, μ.τ. = 5,51) στην ουραγό Ελλάδα (μ.τ.=3,99) 3.4 Η μ.τ. ΔΣΑ ΕΕ28 = 4,71, η μ.τ. ΔΣΑ ΕΕ19 (Ευρωζώνη)= 4,73 και η μ.τ. των ΕΕ9 (εκτός Ευρωζώνης) = 4,66. Δηλαδή μ.τ.ΕΕ9 <μ.τ.ΕΕ28 <μ.τ.ΕΕ19 με μικρό εύρος αποκλίσεων 3.5 Πάνω από τη μ.τ.ΕΕ28, βρίσκονται 11 κ-μ εκ των οποίων τα τρια (Σουηδία, ΗΒ, Δανία) δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη. Η Σουηδία (μ.τ.=5,51) η οποία δεν ανήκει στην Ευρωζώνη έχει τις καλύτερες επιδόσεις και είναι πρώτη στην κατάταξη, με δεύτερη τη Φιλανδία (μ.τ.=5,48) και τρίτη τη Γερμανία (μ.τ. = 5,46). Από τα 5 κ-μ των PIIGS,  μόνον η Ιρλανδία (μ.τ.=4,91) διασώζεται με μ.τ. μεγαλύτερο του μ.τ. της ΕΕ28 (μ.τ.=4,71) και του μ.τ. της ΕΕ19 (μ.τ.=4,73). Τα υπόλοιπα 4 κ-μ των PIIGSέχουν μ.τ. μικρότερες από τις αντίστοιχες μ.τ. ΕΕ28, μ.τ. ΕΕ19 και μ.τ. ΕΕ9 με σειρά κατάταξης: Ισπανία (μ.τ.=4,58), Πορτογαλία (μ.τ.=4,44), Ιταλία (μ.τ.=4,40), Ελλάδα (μ.τ.=3,99).  3.5 Δυστυχώς, η μ.τ. του ΔΣΑ της Ελλάδας υστερεί παντού. Με σκόρ μ.τ. 3,99 η Ελλάδα είναι διαχρονικά η τελευταία στην ΕΕ28, στην Ευρωζώνη ΕΕ19 και στην ΕΕ9. 3.6Ακόμη επαχθέστερο και εξοργιστικό είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει επιδόσεις χειρότερες από τις επιδόσεις των κ-μ τα οποία εντάχθηκαν στην ΕΕ μετά το 2004 και μετά το 2007 και τα οποία δεν είναι χρεοκοπημένα. Δηλαδή κράτη τα οποία δεν ωφελήθηκαν όπως η Ελλάδα στο πλεονασματικό υπερ Ελλάδας  δουναι και λαβείν και quidproquoτων πόρων (κοινώς Eldoradoγια ευρω-ληγούρηδες κατά τον Κώστα Ζουράρη και γιδο-βοσκους με φράκο κατά τον κ.Χρήστο Γιανναρά).
4. ΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ κ. WOLFGANGSCHÄUBLE; 4.1 Όπως δημοσιεύθηκε στο Διεθνή και στον Ελληνικό Τύπο (27/3/2015), σε συνέδριο που συνδιοργανώθηκε από τη Bundesbank με το Γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών στη Φρανκφούρτη, ο Ομοσπονδιακός Υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας κ. WolfgangSchäubleδήλωσε ότι  οι χώρες της Ευρωζώνης που βρίσκονται σε πρόγραμμα στήριξης έχουν γίνει πιο ανταγωνιστικές (παρά, βέβαια, τις θυσίες των πολιτών, της ύφεσης και της άγριας λιτότητας)4.2 Πρόκειται για την Ελλάδα, την Πορτογαλία, την Ιρλανδία και την Ισπανία. Υπενθυμίζεται ότι τα προγράμματα στήριξης δεν είναι ίδια και για τις 4 χώρες. Καθεμία έχει  το δικό της tailormadeπρόγραμμα. Η Ελλάδα εντάχθηκε σε πρόγραμμα στήριξης το 2010 το οποίο επαναλήφθηκε το 2012 και συνεχίζει να ισχύει με το 3ο Μνημόνιο. Η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιρλανδία εντάχθηκαν στα δικά τους προγράμματα την περίοδο 2011. Πρόσφατα η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Ισπανία κατάφεραν να βγουν από τα προγράμματα στήριξης που τις αφορούσαν 4.3 Στο Διάγραμμα 2, ο αναγνώστης μπορεί να δει αν  επιβεβαιώθηκαν ή όχι οι απόψεις του κ. Schäuble. Σε 2 χώρες (Ιρλανδία, Ισπανία) η ανταγωνιστικότητα μειώθηκε. Σε 2 άλλες χώρες (Πορτογαλία και Ελλάδα) η ανταγωνιστικότητα αυξήθηκε. Περισσότερο στην Πορτογαλία και ελάχιστα στην Ελλάδα. Τίθεται όμως το πολύ σοβαρό ερώτημα ειδικά για την Ελλάδα.Η αμελητέα αύξηση της ανταγωνιστικότητας αντισταθμίζει τις θυσίες των πολιτών;  (λιτότητα, απώλεια εθνικής κυριαρχίας, εξευτελισμός πολιτικού και δικαιικού συστήματος, διασυρμός του Συντάγματος, διασυρμός κράτους, ανυπαρξία κοινωνικού κράτους, ύφεση (μείωση ΑΕΠ), αύξηση χρέους, αύξηση αυτοκτονιών, δημογραφική γήρανση, τραπεζική χρεοκοπία, κλείσιμο επιχειρήσεων, αύξηση ανεργίας, φτωχοποίηση, κ.λπ.). Ασφαλώς και όχι!4.4Ή στραβός είναι ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε που έλεγε και ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής.

5. ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ (ΥΠΟ)ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ή (ΑΠΟ)ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ: 5.1Σύμφωνα με τα παραπάνω, ο εθνικός διασυρμός και η λοιδορία του Που πας ρε Καραμήτρο ή του Εκεί,εκεί, εκεί στη Γ΄ Εθνική, είναι αποτέλεσμα τουλάχιστον της αβελτηρίας και της ανικανότητας όλων των δικαιούχων διαχείρισης των πόρων (σε μεγάλο βαθμό με τη συνυπευθυνότητα των ωφελουμένων όπως και των επονομαζόμενων Κοινωνικών Εταίρων σε πολλές περιπτώσεις) των προερχομένων από τα τομεακά και τα περιφερειακά επιχειρησιακά προγράμμα όλων των προγραμματικών περιόδων από τα ΜΟΠ (1986-1993), τα Α΄(1989-1993), Β΄(1994-1999), Γ΄(2000-2006) ΚΠΣ και του προς ολοκλήρωση ΕΣΠΑ 2007-2013 5.2 Κατάσταση που γίνεται επαχθέστερη αν σκεφτεί κανείς ότι οι φορείς ήταν επίσης δικαιούχοι πόρων προς διανομή στους ωφελούμενους και από πολλές άλλες πηγές χρηματοδότησης/συγχρηματοδότησης ή από άλλες μορφές χρηματοπιστωτικών μηχανισμών, λ.χ. Αναπτυξιακοί Νόμοι, Ευρωπαϊκά Προγράμματα Πρωτοβουλιών, Ανταγωνιστικά Ευρωπαϊκά Προγράμματα, Προγράμματα ΕΟΧ (Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος)/ΕΖΕΣ (Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελέυθερων Συναλλαγών), ΠΔΕ (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, εθνικό σκέλος), κ.λπ.5.3 Εννοείται το αυτονόητο. Ότι, δηλαδή, το κριτήριο επιτυχίας αναφορικά με τον περί απορροφητικότητας (συμβάσεων ή πληρωμών) μύθο, έχει εκ των πραγμάτων μικρή σημασία(και πάντα μετά από ανάλυση της περίπτωσης)αφού η χώρα όχι μόνον είναι πτωχευμένη και εθνικά απαξιωμένη αλλά και επειδή καμμία δομή του κράτους και της πολιτείας αλλ΄ ούτε η επιχειρηματικότητα έχουν να επιδείξουν επιτυχίες (πλην κάποιων εξαιρέσεων που απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα). Μην πιάσουμε το θέμα των Μεγάλων Έργων γιατί τότε μπαίνουμε σε ζητήματα συγκριτικής αξιολόγησης των ποσών που δαπάνησε η Ελλάδα σε σχέση με τις άλλες χώρες για το ίδιο έργο (ceterisparibus) 5.4Περιοριστήκαμε σε δυο μόνον αίτια της παθογένειας. Της αβελτηρίας και της ανικανότητας. Διερωτώμαι όμως αν στη χώρα που ανθίζει ο κλεπτοκρατιομός (διεθνώς kleptocracy) και οι αναδιανεμητικές συσπειρώσεις (lobby) υπάρχουν μήπως και άλλες γενεσιουργές αιτίες για τη μη ανταποδοτικότητα των πόρων (novalueformoney). Επ΄ αυτού αρμοδίοι για να αποφανθούν είναι άλλοι. Λ.χ. ο Υπουργός Επικρατείας για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (βλ. Έκθεση COM92014)38), η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF= Office Européen de Lutte Antifraude  υπό την Αντιπρόεδρο της Κομισιόν και Επίτροπο Προϋπολογισμού και Ανθρωπίνων Πόρων κ. KristalinaGeorgievaαπό τη Βουλγαρία), το Συμβούλιο της Ευρώπης στο πλαίσιο της Συμφωνίας GRECOτου 1999 (Groupe d'États Contre la Corruption), κ.λπ.5.5 Interalia, υπήρχε και ένα Υπουργείο το οποίο ήταν το καθ΄ ύλην αρμόδιο για τα θέματα της Ανταγωνιστικότητας της Εθνικής Οικονομίας. Του είχαν δόσει μέχρι πρότινος τον υψιπετή,  πομπώδη, touchyκαι πολύ avantgarde τίτλο του Υπουργείου Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ). Από το ΥΠΑΝ έχουν περάσει όλα τα goldenboy, τα enfantgâté, η crèmedecrème, οι guru, οι πάπες και οι νομπελίστες της Ανταγωνιστικότητας. Το αποτέλεσμα ήταν «μια τρύπα στο νερό» και μια απώλεια αναρίθμητων πόρων. Δηλαδή ένα Υπουργείο της προ-βιομηχανικής εποχής που δεν είχε να επιδείξει ανταποδοτικότητα, αποτελεσματικότητα και επιτελεστικότητα αν κρίνουμε με βάση το διαρκές εθνικό όνειδος της χαμένης τιμής της Εθνικής Ανταγωνιστικότητας (και όχι μόνον αυτής). Ούτε άλλωστε κατάφερε να επιφέρει τις μεταρρυθμίσεις και τις διαρθρωτικές αλλαγές που έπρεπε να έχουν γίνει στη χώρα πολλά χρόνια πριν. Να γιατί εμείς το αποκαλούμε Υπουργείο (Υπό)Ανάπτυξης ή (Από)Ανάπτυξης. Άλλωστε:  Nihilsubsolenovum(τίποτε δεν είναι καινούργιο κάτω από τον ήλιο)και παντα κατ΄αριθμόν γίγνονταιπου θα έλεγε και ο Πυθαγόρας 5.6 Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι: Το ΥΠΑΝ  εκτός από τη γενικευμένη αρμοδιότητα στα θέματα της Ανταγωνιστικότητας είχε επίσης και πολλές Γενικές Γραμματείες οι οποίες ασχολούνταν με τα επιμέρους  στοιχεία της Ανταγωνιστικότητας. Για παράδειγμα την Εξωστρέφεια, το Εμπόριο, την Ενέργεια, τη Βιομηχανία, κατά περιόδους τον Τουρισμό, την Επιχειρηματικότητα, την Έρευνα-Τεχνολογία-Καινοτομία, τους Αναπτυξιακούς Νόμους, την Περιφερειακή Ανάπτυξη, κ.λπ. Δηλαδή, σχεδόν σε όλα τα επίπεδα αναφοράς της ανύπαρκτης Εθνικής Ανταγωνιστικότητας. Έχει διαχειριστεί το Γ΄ΚΠΣ (2000-2006) και πιο ειδικά το ΕΠΑΝ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα) καθώς επίσης το ΕΣΠΑ 2007-2013 και πιο ειδικά το ΕΠΑΕ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα). Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2010, θα διαχειριστεί το ΕΠ Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (waw! που θα έλεγε και ο κ. Γιάνης Βαρουφάκης). Έχει δαπανήσει απύθμενους πόρους σε αναθέσεις Μελετών, Ερευνών, Εμπειρογνωμοσυνών, Υπηρεσιών και Δημοσιότητας. Η αιμορραγία των πόρων επιδεινώθηκε με τις μελέτες σύστασης και μετά με τη στελέχωση και την επιχειρησιακή λειτουργία θυγατρικών δομών που υποτίθεται ότι θα συνέβαλαν στην ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας (ΚΥΕ, ΚΕΤΑ, ΤΕΜΠΕ-τώρα ΕΤΕΑΝ-, ΕΛΚΕ – τώρα InvestinGreece-,κ.λπ.). Το 2003 δημιουργήθηκε το Εθνικό Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης (ΕΣΑΑ). Στο ΕΣΑΑ δαπανήθηκαν πόροι για να γίνουν μελέτες, έρευνες και εμπειρογνωμοσύνες. Έχουν εξαχθεί συμπεράσματα για την Εθνική και την Περιφερειακή Ανταγωνιστικότητα. Κανένας μέχρι σήμερα δεν έλαβε υπόψη τα πορίσματα του ΕΣΑΑ. Είτε γιατί δεν τα μελέτησε ή γιατί αν τα μελέτησε δεν τα κατανόησε. Ο temporaomoresπου θα έλεγε ο Κικέρωνκαιδε ξεφεύγουν από την προσοχή των συνετών ανθρώπων τα τεχνάσματα των πονηρών (Τους φρονίμους των ανθρώπων αι των πονηρών τέχναι ου λανθάνουσιν, Αίσωπος).
6. Ο ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΟΣ κ.HORSTREICHENBACHΚΑΙ Ο ΔΙΑΔΟΧΟΣ κ. MAARTENVERWEY: 6.1 Στις αρχές της μνημονιακής περιόδου, η Καγκελάριος της Γερμανίας κ. AngelaDorotheaMerkelαπευθυνόμενη στους τότε αντιμνημονιακούς διαμαρτυρόμενους Έλληνες πολίτες (σήμερα μνημονιακοί, υποταγμένοι και συμβιβασμένοι), δήλωσε ότι θα υποστούν τις συνέπειες της λιτότητας και των συμπαρομαρτούντων αφού είχαν την ατυχία (ή τη συνυπευθυνότητα) να διοικούνται από άπληστους και ανίκανους πολιτικούς 6.2 Για την αντιμετώπιση των κακών πολιτικών, το 2011 οι δανειστές επέβαλαν μια TaskForce(υπό τον προσχηματικό τίτλο Τεχνική Βοήθεια) με επικεφαλής τον Υπερ-Υπουργό κ. HorstReichenbach(Γερμανός, στέλεχος της Κομισιόν) με αρμοδιότητες interaliaτην Ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας 6.3 Εννοείται, το αυτονόητο. Ότι απέτυχαν παταγωδώς 6.4Πέραν από την αποτυχία, ο κ. HorstReichenbachέκανε κατά καιρούς διάφορες ναΐφ δηλώσεις. Μια από αυτές ήταν ότι το εργατικό κόστος είναι ο παράγοντας της μειωμένης ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας 6.5 Δυστυχώς, για τον κ. HorstReichenbachισχύει το ρητό του Επίκτητου που λέει ότι ο αμόρφωτος άνθρωπος αν και βλέπει, εν τούτοις κατ΄ ουσίαν, δε βλέπει. Στην Ελλάδα της εσωτερικής υποτίμησης, της μείωσης των μισθών τουλάχιστον κατά 30%, του εργασιακού μεσαίωνα με το ανθρώπινο dumpingτης μισθωτής εργασίας και τη μαύρη εργασία στον ιδιωτικό τομέα, είναι ύβρις να λέει κανείς τέτοιες κοτσάνες και αδολεσχίες. Ιδιαίτερα, όταν δε γνωρίζει ότι η δαπάνη της μισθωτής εργασίας στην Ελλάδα συνιστά το 17ο παράγοντα επιρροής της ανταγωνιστικότητας. Όταν υπάρχουν ακόμη 16 χειρότεροι και σημαντικότεροι διαταρακτικοί όροι. Όπως λ.χ. κλεπτοκρατισμός, ανικανότητα πολιτικού και διοικητικού συστήματος, αναποτελεσματικότητα δικαιϊκού συστήματος, γραφειοκρατία, φορολογία, αναξιοκρατία, πελατειακές σχέσεις, τραπεζικό σύστημα της κατηγορίας των banksters, μεγάλα κέντρα κόστους εισροών στις επιχειρήσεις με αποκορύφωμα την ενέργεια, κακής ποιότητας τριτοκοσμική επιχειρηματικότητα (κυρίως από ανάγκη) χωρίς εταιρική κοινωνική ευθύνη, κακής ποιότητας μάνατζμεντ, κ.λπ. 6.6  Σήμερα υπό το καθεστώς του 3ου Μνημονίου ο κ.HorstReichenbachαντικαταστάθηκε από τον κ. MaartenVerwey(προφέρεται Φερβέϊ, Ολλανδός, στέλεχος Κομισιόν). Αν ο κ. MaartenVerweyμας βγει τζούφιος, θα το ξέρουμε στην επόμενη αξιολόγηση της Ελληνικής Ανταγωνιστικότητας του WEF.  
7. ΤΙ ΣΧΕΣΗ ΕΧΕΙ ΤΟ «ΠΟΥ ΠΑΣ ΡΕ ΚΑΡΑΜΗΤΡΟ» ΜΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ; 7.1 Πρόκειται για παλιό alltimeclassicανέκδοτο που επανήλθε στη δημοσιότητα πριν από λίγο καιρό όταν παρουσιάστηκε σε μια εκπομπή της πολύ επιτυχημένης και εξαιρετικά ευφυούς εκπομπής Ράδιο Αρβύλα 7.2 Τους Καραμήτρους τους συναντά κανείς παντού. Από άκρου σε άκρο στην πυραμίδα της κοινωνικής και της πολιτικής ιεραρχίας. Είναι έννοια mainstreamχωρίς διακρίσεις που διαχέεται ισότροπα προς όλες τις κατευθύνσεις του εθνικού γίγνεσθαι. Όσο, μάλιστα, περισσότερο στενεύει ο δειγματικός χώρος (λ.χ. πόλη, χωριό, μικρή κοινωνία, σωματείο, κόμμα, οργάνωση, φορέας, κοινωνική συναναστροφή, κ.λπ.), τόσο περισσότερο αναδύεται ο αριθμός των Καραμήτρων 7.3 Η μέτρηση του πόσο και σε ποιο βαθμό είναι κάποιος Καραμήτρος για την απόδοση των τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, τεκμηριώνεται με expostαξιολογήσεις από την αποτίμηση των αποτελεσμάτων ή με αξιολογήσεις exanteκαι ongoingκατά την έναρξη και αργότερα  κατά την παρακολούθηση της εξέλιξης των καταστάσεων 7.4 Κανείς Καραμήτρος (συγκριτικά και mutatismutandisως επιβάλλεται να λέγεται από τη δεοντολογία) δεν μπορεί να κρυφτεί και να μην κριθεί όπου και αν αυτός βρίσκεται. Όποια θέση και αν έχει στην κοινωνία. Ότι και αν έχει κάνει στο παρελθόν. Το ότι κάποιο εκλέγονται από το λαό, δε λέει και πολλά πράγματα έτσι όπως λειτουργεί το πολιτικό σύστημα της χώρας. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι: :(α)το της πόλεως ήθος ομοιούται τοις άρχουσιν, Ισοκράτης, και (β) Πολλές πολιτείες ως πλοία καταβυθιζόμενες καταστρέφονται και καταστράφηκαν και θα καταστραφούν εξαιτίας της αχρειότητας των λαών και των κυβερνητών τους (Πολλαί πόλεις καθάπερ πλοία καταδυόμεναι διόλλυνται και διολώλασι και έτι διολούνται δια την των κυβερνητών και ναυτών μοχθηρίαν, Πλάτων)  5.5 Δεν απαιτείται να έχει κανείς σπουδαίο δείκτη IQούτε πτυχία και μεταπτυχιακούς τίτλους από το Harvardή το LondonSchoolofEconomics, για να κατανοήσει ότι με κριτήριο το ΔΣΑ της Ελλάδας: (i)είχαμε την ατυχία να διοικούμεθα από Καραμήτρους της Ανταγωνιστικότητας και της Ανάπτυξης (mutatismutandis) μέχρι την περίοδο 2014-2015 συμπεριλαμβανομένων των Καραμήτρων της Ευρωπαϊκής Τεχνικής Βοήθειας (TaskForce) (ii)  Για το πρώτο περίπου 7μηνο της κυβέρνησης Τσίπρα Ι του 2015 και μέχρι τέλους του έτους, συνεχίσαμε και θα συνεχίζουμε να βρισκόμαστε στην ίδια κατάσταση καχεξίας, κατατονίας και παθογένειας ως προς την Εθνική Ανταγωνιστικότητα (iii)Για το μέλλον υπό το κοινοβουλευτικό καθεστώς της κυβέρνησης Τσίπρα ΙΙ, είναι προβλέψιμο σε μεγάλο βαθμό ότι τουλάχιστον μέχρι το 2018, δεν πρέπει να περιμένει κανείς σπουδαία πράγματα για την Εθνική Ανταγωνιστικότητα (ceterisparibusκαι μέχρι νεωτέρας). Από το 2019 και μετά, αν υπάρξει επιτυχία στην εφαρμογή του 3ου Μνημονίου, αν καταρτιστεί (και εφαρμοστεί) ένα σοβαρό, αξιόπιστο και έγκυρο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016-2019 (όχι σαν τις γονατογραφίες και τις εκθέσεις ιδεών των προηγουμένων) και αν πραγματωθεί σωστή και χρηστή διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων, ίσως να υπάρξει αναστροφή. Ευτυχώς, οι αξιολογήσεις και οι αποτιμήσεις της Εθνικής Ανταγωνιστικότητας των επομένων περιόδων θα αποτελούν πάντοτε τη Λυδία Λίθο για να αποδίδονται τα του Καίσαρος τω Καίσαρι έτσι, ώστε να επαλ ηθεύεται ή όχι η δημώδης έκφραση Που πας ρε Καραμήτρο οποτεδήποτε, για τον οποιοδήποτε και χωρίς εξαιρέσεις.  Άλλωστε, φέρνει την αλήθεια στο φως ο χρόνος (αγει είς φώς τήν αλήθειαν ό χρόνος, Μένανδρος) και για όσα είναι εύκολη η απόδειξη με έργα, κάθε λόγος είναι περιττός (Ων πρόχειρος η δι΄ έργων πείρα, περί τούτων πας λόγος περιττός εστίν, Αίσωπος).

Κωνσταντίνος Γαλιώτος
Πολ.Μηχ. Ε.Μ.Π., M.Sc. Περιφερειακή Πολιτική U.K.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου