Στις 2 Φεβρουαρίου η Καλαμάτα γιορτάζει την πολιούχο της Υπαπαντή του Κυρίου και χιλιάδες προσκυνητές από όλη την Ελλάδα συρρέουν στον Μητροπολιτικό ιερό ναό για να προσκυνήσουν την εικόνα της Παναγίας.
Στην Μεσσηνιακή πρωτεύουσα οι θρησκευτικές εορτές για την μεγάλη εορτή της Υπαπαντής έχουν ξεκινήσει από τις 27 Ιανουαρίου και η Ιερή Εικόνα της Παναγίας της Υπαπαντής βρίσκεται στο θρόνο της έτοιμη για την Λιτάνευση.
Την παραμονή της μεγάλης εορτής θα τελεσθεί Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός και το βράδυ θα τελεσθεί Ιερά Αγρυπνία.
Ανήμερα της Υπαπαντής θα τελεσθεί ο Όρθρος και στη συνέχεια πολυαρχιερατικό συλλείτουργο.
Η Λιτάνευση της Σεπτής Εικόνας θα γίνει στις 11 π.μ.
Οι θρησκευτικές εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν στις 9 Φεβρουαρίου με αρχιερατική Θεία Λειτουργία ιερουργούντος του σεβασμιωτάτου κ. Χρυσοστόμου και η μεγάλη θρησκευτική εορτή θα κλείσει με την εναπόθεση της Ιεράς Εικόνας στο προσκυνητάρι.
Πώς βρέθηκε η ιερή εικόνα της Υπαπαντής
Σύμφωνα με την ιστορία της, κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας βρέθηκε σ’ έναν στάβλο, μετά από όραμα που είδε ένας σταβλίτης.
Στην Μεσσηνιακή πρωτεύουσα οι θρησκευτικές εορτές για την μεγάλη εορτή της Υπαπαντής έχουν ξεκινήσει από τις 27 Ιανουαρίου και η Ιερή Εικόνα της Παναγίας της Υπαπαντής βρίσκεται στο θρόνο της έτοιμη για την Λιτάνευση.
Την παραμονή της μεγάλης εορτής θα τελεσθεί Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός και το βράδυ θα τελεσθεί Ιερά Αγρυπνία.
Ανήμερα της Υπαπαντής θα τελεσθεί ο Όρθρος και στη συνέχεια πολυαρχιερατικό συλλείτουργο.
Η Λιτάνευση της Σεπτής Εικόνας θα γίνει στις 11 π.μ.
Οι θρησκευτικές εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν στις 9 Φεβρουαρίου με αρχιερατική Θεία Λειτουργία ιερουργούντος του σεβασμιωτάτου κ. Χρυσοστόμου και η μεγάλη θρησκευτική εορτή θα κλείσει με την εναπόθεση της Ιεράς Εικόνας στο προσκυνητάρι.
Πώς βρέθηκε η ιερή εικόνα της Υπαπαντής
Σύμφωνα με την ιστορία της, κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας βρέθηκε σ’ έναν στάβλο, μετά από όραμα που είδε ένας σταβλίτης.
Το αξιοθαύμαστο ήταν πως ενώ στο πίσω μέρος της ήταν καμμένη το μπροστινό τμήμα ήταν ανέπαφο.
Η εικόνα αποκαταστάθηκε από τον αγιογράφο συγγραφέα της Βαβυλωνίας Δ. Κ. Βυζάντιο το 1839, ενώ νέες διορθωτικές επεμβάσεις έγιναν μετά απο πυρκαγιά του 1914 από τον καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών ζωγράφο Γεώργιο Ιακωβίδη.
Μετά από εύρεσή της, η εικόνα τοποθετήθηκε στο ναό του Αγίου Γεωργίου (μητροπολιτικό ναό τότε), 1843 στο ναό Αγίων Κωνσταντίνου Ελένης (μονή Καλογραιών), 1854 στον επισκευασμένο ναό της Υπαπαντής από 1873 στο σημερινό.
Από το 1889 και κάθε χρόνο, πραγματοποιείται λιτανεία της εικόνας.
Μετά τους σεισμούς του 1986, μεταφέρθηκε πάλι στη μονή Καλογραιών (στο ναό της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού αυτή τη φορά), για να επιστρέψει στη θέση της το 1992.
Η λιτάνευση της εικόνας έγινε για πρώτη φορά 1841, αλλά η καθιέρωση της ετήσιας λιτάνευσης έγινε 1884.
Ο Ιερός Ναός της Υπαπαντής
Εντός του Ιστορικού Κέντρου και κάτω από το Φράγκικο κάστρο, στην ομώνυμη πλατεία, υψώνεται ο μεγαλοπρεπής ναός της Υπαπαντής και είναι ο Μητροπολιτικός Ναός της Καλαμάτας.
Χαρακτηριστικό κτίσμα της πόλης, θεμελιώθηκε την 25η Ιανουαρίου 1860 και εγκαινιάστηκε τη 19η Αυγούστουτο 1873 από τον τότε Αρχιεπίσκοπο Μεσσηνίας Προκόπιο Γεωργιάδη.
Η ιστορική επιγραφή στο θεμέλιο λίθο, πού κείται στη βάση του νοτιοδυτικού καμπαναριού πληροφορεί τα εξής:
ΕΠΙ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΟΘΩΝΟΣ Α΄, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ, ΝΟΜΑΡΧΟΥ Ν. ΓΚΟΥΣΤΗ, ΔΗΜΑΡΧΟΥ Θ. ΙΩ. ΚΥΡΙΑΚΟΥ.
Ο ΑΚΡΟΓΩΝΙΑΙΟΣ ΟΥΤΟΣ ΛΙΘΟΣ ΤΟΥ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΛΑΜΩΝ ΝΑΟΥ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΤΕΘΗ ΕΝ ΕΤΕΙ ΑΩΞ ΤΗΝ ΚΕ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Ο ναός έχει διπλά κωδωνοστάσια και ευμεγέθεις τρούλους ενώ στα νοτιοανατολικά του ναού, στο προαύλιο, υπάρχει ένας πέτρινος σταυρός που θυμίζει ότι στο σημείο αυτό υπήρχε ο παλιός ναός που καταστράφηκε το 1770.
Οι σεισμοί, τόσο και του 1886, όσο και του 1986, κατέστρεψαν τον κεντρικό τρούλο της εκκλησίας, ο οποίος αποκαταστάθηκε σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια
Νοτιοανατολικά του σημερινού ναού, στον προαύλιο χώρο, βρίσκεται υψωμένος, μέσα σε κιγκλίδωμα, ένας πέτρινος σταυρός, που θυμίζει ότι στο σημείο αυτό υπήρχε πιθανότατα ο ναός της Υπαπαντής που καταστράφηκε 1770 στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε από τους κατακτητές ως στάβλος.
Η εικόνα αποκαταστάθηκε από τον αγιογράφο συγγραφέα της Βαβυλωνίας Δ. Κ. Βυζάντιο το 1839, ενώ νέες διορθωτικές επεμβάσεις έγιναν μετά απο πυρκαγιά του 1914 από τον καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών ζωγράφο Γεώργιο Ιακωβίδη.
Μετά από εύρεσή της, η εικόνα τοποθετήθηκε στο ναό του Αγίου Γεωργίου (μητροπολιτικό ναό τότε), 1843 στο ναό Αγίων Κωνσταντίνου Ελένης (μονή Καλογραιών), 1854 στον επισκευασμένο ναό της Υπαπαντής από 1873 στο σημερινό.
Από το 1889 και κάθε χρόνο, πραγματοποιείται λιτανεία της εικόνας.
Μετά τους σεισμούς του 1986, μεταφέρθηκε πάλι στη μονή Καλογραιών (στο ναό της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού αυτή τη φορά), για να επιστρέψει στη θέση της το 1992.
Η λιτάνευση της εικόνας έγινε για πρώτη φορά 1841, αλλά η καθιέρωση της ετήσιας λιτάνευσης έγινε 1884.
Ο Ιερός Ναός της Υπαπαντής
Εντός του Ιστορικού Κέντρου και κάτω από το Φράγκικο κάστρο, στην ομώνυμη πλατεία, υψώνεται ο μεγαλοπρεπής ναός της Υπαπαντής και είναι ο Μητροπολιτικός Ναός της Καλαμάτας.
Χαρακτηριστικό κτίσμα της πόλης, θεμελιώθηκε την 25η Ιανουαρίου 1860 και εγκαινιάστηκε τη 19η Αυγούστουτο 1873 από τον τότε Αρχιεπίσκοπο Μεσσηνίας Προκόπιο Γεωργιάδη.
Η ιστορική επιγραφή στο θεμέλιο λίθο, πού κείται στη βάση του νοτιοδυτικού καμπαναριού πληροφορεί τα εξής:
ΕΠΙ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΟΘΩΝΟΣ Α΄, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ, ΝΟΜΑΡΧΟΥ Ν. ΓΚΟΥΣΤΗ, ΔΗΜΑΡΧΟΥ Θ. ΙΩ. ΚΥΡΙΑΚΟΥ.
Ο ΑΚΡΟΓΩΝΙΑΙΟΣ ΟΥΤΟΣ ΛΙΘΟΣ ΤΟΥ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΤΩΝ ΚΑΛΑΜΩΝ ΝΑΟΥ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΤΕΘΗ ΕΝ ΕΤΕΙ ΑΩΞ ΤΗΝ ΚΕ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
Ο ναός έχει διπλά κωδωνοστάσια και ευμεγέθεις τρούλους ενώ στα νοτιοανατολικά του ναού, στο προαύλιο, υπάρχει ένας πέτρινος σταυρός που θυμίζει ότι στο σημείο αυτό υπήρχε ο παλιός ναός που καταστράφηκε το 1770.
Οι σεισμοί, τόσο και του 1886, όσο και του 1986, κατέστρεψαν τον κεντρικό τρούλο της εκκλησίας, ο οποίος αποκαταστάθηκε σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια
Νοτιοανατολικά του σημερινού ναού, στον προαύλιο χώρο, βρίσκεται υψωμένος, μέσα σε κιγκλίδωμα, ένας πέτρινος σταυρός, που θυμίζει ότι στο σημείο αυτό υπήρχε πιθανότατα ο ναός της Υπαπαντής που καταστράφηκε 1770 στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε από τους κατακτητές ως στάβλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου