Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώνεται το 27ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.Κυριακή 25 Ιουλίου στις 7.30 μ.μ. στο Μέγαρο “Zeppelin bend”. Στο ντουέτο, του οποίου ο τίτλος παραπέμπει στον ισχυρό κόμβο που χρησίμευε στο δέσιμο αερόπλοιων, η Κατερίνα Ανδρέου και η Ναταλί Μάνδηλα συναρμολογούν χορό, κίνηση και ήχους με σκληρή πειθαρχία και αχαλίνωτη φαντασία. Σε έναν κόσμο όπου το να «γειώνεσαι» ή το να «φτιάχνεσαι» αντιμετωπίζονται συχνά ως μηχανισμοί επιβίωσης, δοκιμάζουν και τα δύο. Αναζητώντας στιγμές ελευθερίας, πασχίζουν να παραμείνουν αληθινές, εστιάζοντας στο σώμα τους ενώ κινούνται. Στην εν εξελίξη έρευνά της για την ελεύθερη βούληση επί σκηνής και την υποκειμενική της φύση η Κατερίνα Ανδρέου προσεγγίζει διαφορετικές κινητικές πρακτικές και νέες δεξιότητες σαν να πρόκειται για νέες τεχνολογίες. Διαρκώς μαθαίνει με στόχο να «ξεμάθει». Μέσα από την αυστηρότητα και την πειθαρχία αναδύεται η επιθυμία της να έρθει αντιμέτωπη με έννοιες όπως ο έλεγχος και οι δομές εξουσίας. Μέσα από την ταξινόμηση αυτής της γνώσης κατασκευάζει τη δική της προσωπική κουλτούρα: ποια πρακτική είναι καλύτερη για ποια παράσταση, ποια προσπάθεια για ποιο στόχο. Σύλληψη, δημιουργία, ηχητικός σχεδιασμός: Κατερίνα Ανδρέου, ερμηνεία: Κατερίνα Ανδρέου – Ναταλί Μάνδηλα, ήχος: Κατερίνα Ανδρέου – Cristián Sotomayor, συνεργάτης ήχου: Tal Agam, φωτισμός: Yannick Fouassier, εξωτερική ματιά στο έργο: Μυρτώ Κατσίκη, παραγωγή και προγραμματισμός: Élodie Perrin, παραγωγή: “BARK”. Συμπαραγωγή: “Les Spectacles vivants” du Centre Pompidou, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, “Tanzquartier Vienne”, “Atelier de Paris” / Centre de développement chorégraphique national, “La place de la danse” – CDCN Toulouse / Occitanie (Accueil Studio), CND Centre national de la danse, “Le Gymnase”, CDCN de Roubaix, CCN de Grenoble, “Far festival des arts vivants” Nyon, “Centrale Fies” (Live Works Act Award 2019). Με την υποστήριξη: BUDA Courtrai, Ramdam un Centre d’art, Angers-CDCN, CDC de Grenoble, Les SUBS – Lieu vivant d’expériences artistiques, Lyon, Centre Chorégraphique National d’Orléans, Dance Reflections by Van Cleef & Arpels.
Γεννημένη στην Αθήνα, η Κατερίνα Ανδρέου ζει στη Γαλλία, όπου δημιουργεί ως χορεύτρια, μουσικός και χορογράφος. Aπόφοιτος του Τμήματος Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, παρακολούθησε το πρόγραμμα ΕSSAI στο CNDC Angers, υπό τη διεύθυνση της Emmanuelle Huyhn, με υποτροφία του Ιδρύματος Αφών Πράτσικα, και έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα σπουδών στον χορό και τη χορογραφία από το Πανεπιστήμιο Paris VIII. Το 2015 συμμετείχε στο Πρόγραμμα “DanceWeb” του φεστιβάλ Impulstanz της Βιέννης. Ως περφόρμερ έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τους “DD Dorvillier”, Λενιώ Κακλέα, Bryan Campbell, Dinis Machado, Emmanuelle Huynh και Ana Rita Teodoro. Στην προσωπική της δουλειά επιδιώκει τη δημιουργία καταστάσεων μέσα από την αντιπαράθεση αντικρουόμενων δράσεων, μυθοπλασιών και κόσμων, συχνά αμφισβητώντας τη σχέση της με έννοιες όπως η εξουσία και η αυτονομία, η επικοινωνία και η λογοκρισία. Δημιουργεί συχνά τη μουσική των έργων της. Το σόλο της “A kind of fierce”, μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών, έλαβε το χορογραφικό βραβείο “Prix Jardin d’Europe” 2016 του ImpulsTanz Festival της Βιέννης. Στη συνέχεια δημιούργησε το σόλο “BSTRD” (2018) και το ντουέτο “Zeppelin bend” (2021) με τη Ναταλί Μάνδηλα.
Η Ναταλί Μάνδηλα γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Το 2004, μετά την ολοκλήρωση σπουδών Πληροφορικής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, εστίασε στον χορό και αποφοίτησε από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης το 2010. Eκτοτε, οδηγούμενη από τη διαρκή ανάγκη της για επιμόρφωση, έχει παρακολουθήσει σεμινάρια για διάφορα είδη σωματικής πρακτικής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε σπουδές Αντιληπτικής Ψυχοεκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Fernando Pessoa στην Αθήνα. Ως δασκάλα, χορεύτρια και δημιουργός, έχει συνεργαστεί επί σειρά ετών με το Garage Performing Arts Center και ως χορεύτρια με Eλληνες καλλιτέχνες, όπως τη χορογράφο Εύα Ράντου, τον σκηνοθέτη Γιώργο Νικολόπουλο και τον μουσικό παραγωγό Ανδρέα Μονόπωλη. Το 2016, στο πλαίσιο του προγράμματος υποτροφιών GPAC, δημιούργησε την πρώτη της χορογραφία, που συνίσταται σε δύο έργα υπό τον τίτλο “Feral”, που παρουσιάστηκε στο Garage Performing Arts Center και στα φεστιβάλ “Reborn” (Αθήνα), Arc for Dance Festival και Vida Laska Arts Festival (Κέρκυρα).
Κυριακή 25 Ιουλίου στις 9 μ.μ. στην Κεντρική Πλατεία
“Us” των Αrias fernandez / The jokerz company. Με ρωτάς ποιος είμαι; … Κανείς. Δεν είμαι κανένας. Iσως, μια απόπειρα να υπάρξω. Μια διανοητική συσκότιση κάποιου ή ίσως ένα μήνυμα για εσένα, τυλιγμένο σε ένα σώμα. Κάτι που προσπαθεί να πει κάτι … Eνας μεθυσμένος της ανθρωπότητας! Eνας άλαλος τραγουδιστής, ένας αθεράπευτα μοναχικός άνθρωπος, μια χειροπιαστή σκιά, στάχτες που χορεύουν, η αντανάκλασή σου! Αυτό είμαι, μια απλή αντανάκλασή σου. Η παράσταση ανεβαίνει στο 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με την υποστήριξη της “Acción Cultural Española” (AC/E) μέσω του Προγράμματος PICE για την διεθνοποίηση του ισπανικού πολιτισμού, στο πλαίσιο των επιδοτήσεων για την προώθηση της κινητικότητας.
Ο Arias Fernandez γνωστός και ως “Joker” ή “Killa Grichka”, είναι χορευτής, ακροβάτης, χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής, με καταγωγή από τη Μαδρίτη (Ισπανία). Ως παιδί και έφηβος υπήρξε αθλητής της ακροβατικής γυμναστικής και του παρκούρ και ασχολήθηκε με διάφορες τέχνες, κυρίως τη μουσική, πριν ενδιαφερθεί για τον χορό krump. Ως δάσκαλος και χορογράφος, εκπαιδεύτηκε σε διαφορετικά στυλ urban dance στην πατρίδα του και το εξωτερικό, καθώς και στον σύγχρονο χορό και στις πολεμικές τέχνες. Ως δάσκαλος και χορευτής, έχει εργαστεί και κερδίσει βραβεία σε διαγωνισμούς στην Κόστα Ρίκα, το Μεξικό, τη Γουατεμάλα, την Κίνα, της Ηνωμένες Πολιτείες, τη Γερμανία, τη Ρωσία, το Βέλγιο, τη Γαλλία και αλλού. Εχει συνεργαστεί με τις ομάδες “Cirque du soleil”, “DNA”, “L’anima”, “D-block” και “Cia.Nadine Gerspacher”. Η προσωπική δουλειά του ως χορογράφου και ερμηνευτή περιλαμβάνει τα έργα “Aina & Arias”, “Bioshock”, “Efil”, “The Jokerz Company” και “Re”. Η δουλειά του με τίτλο “Om Rasa” είναι μια μέθοδος διδασκαλίας εμπνευσμένη από πολλούς διαφορετικούς χώρους. Ο Fernandez είναι μέλος δύο εκ των πιο σημαντικών ομάδων krump, της διεθνούς “Madrootz” και της ισπανικής “Titans”, και διοργανωτής ενός από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ freestyle στην Ισπανία (“Be your beast”).
Κυριακή 25 Ιουλίου στις 9 μ.μ. στην Κεντρική Πλατεία
“There is a place”. Eδώ η Πετρίνα Γιαννάκου μιλά για την επιθυμία να βρίσκει κανείς μέρη στο εδώ και το τώρα, δωμάτια της μνήμης όπου το κινούμενο σώμα μπορεί να βιώνει μια σειρά από γεγονότα που διαστέλλονται στον χρόνο. Χορογραφία – ερμηνεία: Πετρίνα Γιαννάκου, μουσική: Ori Lichtik (“Half life”) & Caetano Veloso (“It’s a long way”). H Πετρίνα Γιαννάκου είναι απόφοιτη της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού «Ραλλού Μάνου». Συνέχισε τις σπουδές της στο “Nod” International Dance Program, εξερευνώντας διαφορετικές κινητικές προσεγγίσεις και ρεπερτόριο ομάδων. Eχει χορέψει σε πρότζεκτ των Iztok Kovač, Χρήστου Παπαδόπουλου, Iριδας Καραγιάν και Αντωνίας Οικονόμου, μεταξύ άλλων, και έχει επιμεληθεί την κίνηση σε θεατρικές παραστάσεις. Τον τελευταίο καιρό συνεργάζεται με τους Koen Augustijnen και Rosalba Torres Guerrero (“Siamese cie”).
Κυριακή 25 Ιουλίου στις 10 μ.μ. στο Κάστρο “Re:Incarnation” από τους “The QdanceCompany”. Το έργο είναι το αποτέλεσμα της πενταετούς έρευνας που διεξήγαγε ο Qudus Onikeku στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Λάγος της Νιγηρίας, όπου εκπαίδευσε και ενέπνευσε μια νέα γενιά καλλιτεχνών, χωρίς κλασικές/δυτικές προσλαμβάνουσες. Το έργο αναδεικνύει το βάθος και τη γνήσια, ασυμβίβαστη χαρά της σύγχρονης δυτικοαφρικανικής νεανικής κουλτούρας, καθώς μας μεταφέρει στην ατμόσφαιρα της νιγηριανής μεγαλούπολης και στους ήχους της afrobeats μουσικοχορευτικής σκηνής του σήμερα. Με το “Re:Incarnation” ο Onikeku συνεχίζει την έρευνά του για τη μνήμη του σώματος και αναζητά το σύγχρονο χορογραφικό λεξιλόγιο μιας νέας γενιάς χορευτών. Το έργο εστιάζει στην έννοια της μετενσάρκωσης σύμφωνα με την κοσμοθεωρία του πολιτισμού Yoruba (γέννηση, θάνατος, αναγέννηση), που αντιλαμβάνεται τον χρόνο και τον χώρο ως κάτι το κυκλικό, όπου η χρονικότητα εκφράζεται μέσα από σημεία έντασης και όχι με τρόπο γραμμικό – εξελικτικό. Το έργο ερμηνεύουν 9 νέοι χορευτές από διάφορες πόλεις της Νιγηρίας, οι οποίοι επιλέχθηκαν κατά τη διάρκεια τριών διαδοχικών φεστιβάλ “DanceGATHERING Lagos” και συμμετέχουν, επί σκηνής, σε μια διαδικασία συλλογικής δημιουργίας, κατά την οποία ανακαλύπτουν την ενέργεια της μουσικής και του χορού afrobeats της δεκαετίας του ΄60 και του ΄70, την ανανεώνουν, την επικαιροποιούν, την αναβιώνουν στο παρόν, την επενδύουν συνειδητά και ασυνείδητα με παλιούς και νέους κοινωνικούς αγώνες. Η παράσταση ανεβαίνει με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου. Καλλιτεχνική διεύθυνση: Qudus Onikeku, ερμηνευτές: Adila Omotosho, Ambrose Tjark, Angela Okolo, Bukunmi Olukitibi, Busayo Olowu, Faith Okoh, Joshua Gabriel, Obiajulu Sunday Ozegbe, Patience Ebute, Yemi Osokoya, ζωντανή μουσική: Olantunde Obajeun, φωτισμός: Matthew Yusuf, κοστούμια: Wack Ng, παραγωγή: The QdanceCompany, παραγωγή (Γαλλία): “YK Projects”. Συμπαραγωγή: “Biennale de la danse” – Lyon, “Les spectacles vivants” – Centre Pompidou, “Les halles de Schaerbeek” – Bruxelles, “Théâtre Paul Éluard” – Bezons, “Escales danse en Val-d’Oise”, Théâtre National de Bretagne. O Onikeku είναι ένας πολυσχιδής καλλιτέχνης της κίνησης, που την τελευταία δεκαετία πειραματίζεται με διάφορα μέσα και δράσεις: περφόρμανς, installation, επιμέλεια, κοινοτική οργάνωση. Η διεθνής καλλιτεχνική έρευνα του Onikeku συνδυάζει το ενδιαφέρον του για τη μνήμη του σώματος και την αναζήτηση νέων κινητικών λεξιλογίων, σε ένα καλλιτεχνικό όραμα που σέβεται και προκαλεί τόσο τον πολιτισμό Yoruba, από τον οποίο προέρχεται ο καλλιτέχνης, όσο και τον σύγχρονο χορό. Το διεθνώς αναγνωρισμένο έργο του περιλαμβάνει σόλο και ομαδικά έργα, καθώς και συνεργασίες με εικαστικούς καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, μουσικούς και συγγραφείς. Ο “The QDanceCompany” έχει συμμετάσχει σε μεγάλες εκθέσεις και φεστιβάλ σε 56 χώρες, όπως στη Μπιενάλε της Βενετίας, τη Μπιενάλε της Λυών, το Φεστιβάλ της Avignon, τα Φεστιβάλ Torino Danza, RomaEurop και Dance Umbrella, το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και το φόρουμ TED Global. Είναι επισκέπτης καθηγητής χορού στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια και στο Columbia College Chicago.