Το επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθεί η αναπροσαρμογή της μελέτης των συμβούλων της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) για την αξιοποίηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία τελούν υπό τον έλεγχο του δημοσίου. Η ολοκλήρωση της μελέτης και των σχετικών εισηγήσεων των συμβούλων του Υπερταμείου αποτελεί και τη θρυαλλίδα για την έναρξη της παραχώρησης των 22 αυτών περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ θα ολοκληρώνεται και η προετοιμασία για την ξεχωριστή προκήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας.
Ωστόσο, σε αντίθεση με την Καλαμάτα που βγήκε μόνη της σε διαγωνισμό, τα άλλα 22 αεροδρόμια θα ομαδοποιηθούν –όσα εξ αυτών αποφασιστεί τελικά πως θα παραχωρηθούν– σε δύο ή τρεις ομάδες. Και αυτό διότι έτσι εκτιμάται πως θα επιτύχει το Δημόσιο να εξασφαλίσει επενδύσεις τόσο σε υποδομές όσο και σε ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, προκειμένου να εκσυγχρονιστούν όλα και όχι μόνο όσα έχουν ήδη αναπτυγμένο εμπορικό ενδιαφέρον.
Οι αναλυτές εκτιμούν ως ελάχιστη κίνηση για να μπορεί ένα αεροδρόμιο να είναι οικονομικά βιώσιμο το εύρος 200-300 χιλιάδων επιβατών ετησίως. Επίδοση την οποία έχει ήδη κατακτήσει τα τελευταία χρόνια πριν από την πανδημία το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, εξαιτίας και της τουριστικής ανάπτυξης στην περιφέρεια, με επίκεντρο το συγκρότημα Costa Navarino.
Παράλληλα αποτελεί ορατό κατώφλι και για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και για ορισμένα από τα υπόλοιπα κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται επί του παρόντος η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Η ομαδοποίηση θα επιτρέψει επίσης στους επενδυτές να αποκτήσουν προοπτική οικονομιών κλίμακας. Το πόσα και ποια αεροδρόμια θα εισαχθούν σε κάθε ομάδα παραμένει ακόμα εργασία σε εξέλιξη.
Ο λόγος γίνεται για τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Νέας Αγχιάλου, Αράξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελλόριζου.
Το Υπερταμείο εμφανίζεται αποφασισμένο να προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς, καθώς περιφέρειες, τοπικές κοινωνίες και φορείς του τουρισμού, όπως ο ΣΕΤΕ, ζητούν πλέον επιτακτικά την αναβάθμιση των υποδομών σε όλα τα αεροδρόμια –όπως έγινε και στα 14 που πέρασαν στη διαχείριση της Fraport Greece– προκειμένου να ενισχυθούν οι τοπικές οικονομίες και να διαχυθεί η τουριστική ανάπτυξη σε ολόκληρη τη χώρα.
Το εγχείρημα παρουσιάζει πάντως υψηλό βαθμό δυσκολίας λόγω της χαμηλής επιβατικής κίνησης σε κάποια από αυτά. Ετσι αναμένεται οι βασικές ομάδες να χτιστούν γύρω από αεροδρόμιο με υψηλή επιβατική κίνηση, όπως της Πάρου. Η προκήρυξη των διαγωνισμών αναμένεται να επιταχυνθεί από την παρατηρούμενη ανάκαμψη των διεθνών ταξιδιών, οπότε και είναι πιθανόν έως τα τέλη του πρώτου εξαμήνου του επόμενου έτους να έχουν προχωρήσει σημαντικά οι σχετικές διαδικασίες.
Η μελέτη, της οποίας η επικαιροποίηση ολοκληρώνεται τις επόμενες εβδομάδες, είχε αρχικά γίνει με στοιχεία του 2016 και 2017 και είχε δείξει πως τα πέντε αεροδρόμια με την υψηλότερη επιβατική κίνηση τότε ήταν αυτά της Καλαμάτας, της Χίου, της Αλεξανδρούπολης, της Αράξου και της Καρπάθου. Οπως όμως δείχνει το παράδειγμα της Πάρου, τα μεγέθη αυτά έχουν ανατραπεί σημαντικά στα χρόνια που ακολούθησαν.
Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως οι υποψήφιοι επενδυτές θα προέλθουν από επιχειρήσεις με εγνωσμένη εμπειρία στη διαχείριση των αεροδρομίων και εγκατεστημένη λειτουργία στην Ελλάδα, καθώς διαφορετικά δεν μπορούν να επιτευχθούν οι οικονομίες κλίμακας που απαιτούνται για να αναληφθούν υποχρεωτικές επενδύσεις και για δευτερεύουσας εμπορικής σημασίας αεροδρόμια, όπως επιδιώκει το Υπερταμείο.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ως ενδεχόμενους δυνητικούς υποψηφίους, τόσο τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τη μητρική εταιρεία της Fraport Greece, Fraport G (η οποία δεν δεσμεύεται συμβατικά όπως η θυγατρική της να μην επεκταθεί σε περαιτέρω γειτονικά αεροδρόμια), αλλά και ευρωπαϊκές εταιρείες –όπως η γαλλική Vinci– και ελληνικές που έχουν εισέλθει στον κλάδο, όπως για παράδειγμα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που αναπτύσσει το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου