Pages

Παρασκευή 27 Μαΐου 2022

Ανεβάζει τους πολιτικούς τόνους στο αυτοδιοικητικό σκηνικό της Καλαμάτας ο Βασίλης Κοσμόπουλος

 


Ανεβάζει τους πολιτικούς τόνους στο αυτοδιοικητικό σκηνικό της Καλαμάτας ο Βασίλης Κοσμόπουλος. ο Επικεφαλής της Μείζονος Μειοψηφίας καυτηρίασε σήμερα σε συνέντευξη τύπου που δέθηκε στο ξενοδοχείο Ρεξ, τον τρόπο με τον οποίο κινείται η δημοτική αρχή κάνοντας λόγο για μεθοδεύσεις. Στο επίκεντρο των λεγομένων του βρέθηκε η πρόταση για το αντιπλημμυρικό της Καλαμάτας, ενώ σοβαρές επικρίσεις υπήρξαν για τα ζητήματα των αστικών αναπλάσεων και του τρόπου χειρισμού των αναθέσεων στις μελέτες. Μάλιστα κατέθεσε την αίσθησή του για γραφεία που έρχονται από την Αθήνα και έχουν… γνώση από τα υπουργεία στην συνέχεια προσεγγίζουν τη δημοτική αρχή και έτσι γίνεται η σύμβαση, η ανάθεση και η προετοιμασία!

Πέραν αυτών που αναφέρονται αναλυτικά πιο κάτω στο πολιτικό πλαίσιο ο κ. Κοσμόπουλος τόνισε πως έχει εστιάσει την προσπάθεά του στην ενιαία εκπροσώπηση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης σημειώνοντας πως σε αυτή την πορεία οι συζητήσεις το επόμενο δίμηνο θα πρέπει να έχουν ξεκαθαρίσει μαζί και ο καθένας τη θέση, δηλώνοντας αισιόδοξος για αυτό το εγχείρημα και επικρίνοντας από την άλλη τη δημοτική αρχή για ανικανότητα.

Αναλυτικά τα όσα σημείωσε ο κ. Κοσμόπουλος:

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΣΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πολιτικός Μηχανικός – Δημοτικός Σύμβουλος, Επικεφαλής της Δημ. Παράταξης «Καλαμάτα Μπροστά»

Καλημέρα , σας ευχαριστώ για την ανταπόκρισή σας στο κάλεσμά μας. Ιδανικά θα θέλαμε να σας υποδεχτούμε στο γραφείο της μειοψηφίας στο Δημαρχείο. Δυστυχώς όμως ο κος Δήμαρχος μας κοροϊδεύει ασύστολα και παρά τις αιτιάσεις μας και τις δικές του αντίστοιχες δεσμεύσεις δεν μας έχει παραχωρηθεί ακόμα ο ανάλογος χώρος.

  1. ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Εντελώς ξαφνικά πριν από τέσσερις ημέρες λάβαμε γνώση της Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το μεγάλο αντιπλημμυρικό έργο της Καλαμάτας και καλούμαστε σε ασφυκτική προθεσμία λίγων ημερών να αξιολογήσουμε μελέτη η οποία μαζί με τα σχέδια υπερβαίνει τις 750 σελίδες.

– Γιατί τόση ταχύτητα από τη Δημοτική Αρχή για τη λήψη απόφασης όταν, όπως φαίνεται από το έγγραφο της περιφέρειας , η μελέτη ήταν σε γνώση της από το τέλος Νοεμβρίου του 2021;

– Γιατί καθυστέρησε να μας ενημερώσει σχετικά;

– Τι νόημα έχει ,πέρα από μία επίφαση δημοκρατικότητας, η πρόσκληση του δημάρχου  για ενημέρωση των επί κεφαλής των δημοτικών παρατάξεων σήμερα το απόγευμα στις τρεις η ώρα όταν το θέμα θα έχει ήδη συζητηθεί στην Επιτροπή Ποιότητας;

-Λυπούμαστε πολύ ,  καταγγέλλουμε τις μεθοδεύσεις αυτές του κου Δημάρχου και είναι αυτονόητο ότι σεβόμενος τον εαυτόν μου δεν θα παραστώ στη διαπαραταξιακή.

Η Αντιπλημμυρική Προστασία της Πόλης οφείλει να είναι κορυφαία προτεραιότητα για το Δήμο . Δεν θέλουμε να επαναληφθούν οι επιπτώσεις από τις πλημμύρες του 2016.

Για το προτεινόμενο όμως από το Υπουργείο έργο θωράκισης της περιοχής έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις διότι :

Α) Τόσο η Μελέτη όσο και η Κατασκευή των έργων έχουν ανατεθεί στην ίδια εταιρεία με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει και

Β) Δεν προτείνονται από τη μελέτη  ουσιαστικά εναλλακτικές λύσεις πλην της μηδενικής (να μην γίνει δηλαδή η οποιαδήποτε παρέμβαση) . Οι εμφανιζόμενες δύο λύσεις είναι , όπως και αναφέρεται στη μελέτη, παρόμοιες ως προς τη σχεδίαση. Εστιάζουν και οι δύο στην αύξηση της παροχετευτικότητας της διατομής του Νέδοντα είτε με συνδυασμό εκβάθυνσης αυτού στο μεγαλύτερο μέρος του  και διεύρυνσής του προς δυσμάς στα τελευταία 700 μέτρα (Λύση 1) είτε με αμφίπλευρη διεύρυνση του ποταμού από τη γέφυρα της Σπάρτης έως την εκβολή του στο Μεσσηνιακό κόλπο (Λύση 2). Επί πλέον στη Λύση 1 η οποία και προτείνεται, η παροχέτευση των ανάντι της περιμετρικής οδού λεκανών των ρεμάτων Λαγκάδας και Ελαφογκρέμη μέσω υδραυλικής σήραγγας η οποία μέσω του ρέματος Καραμπογιά θα οδηγεί τα όμβρια ύδατα στο Νέδοντα.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ

 

  • Η ύπαρξη του περιμετρικού Συλλεκτηρίου Αγωγού ο οποίος θα παραλαμβάνει τα όμβρια από τη Δυτική Καλαμάτα – ρέμα Ελαφογκρέμης (οδός Γλαύκου), ρέμα Λαγκάδα (οδός Δράκου) και μέσα από το ρέμα Καραμπογιά τα οδηγεί στο Νέδοντα είναι μονόδρομος. Τα πιο πάνω αναφερθέντα ρέματα δεν πρέπει όμως να στραγγαλιστούν πλήρως αλλά να υπάρχει η δυνατότητα να παραλαμβάνουν την ποσότητα των ομβρίων που επιτρέπουν οι υπάρχουσες σήμερα υποδομές και να διοχετεύεται στο συλλεκτήριο αγωγό η πλεονάζουσα. Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε εμπλουτισμό του υπεδάφους ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος υφαλμύρωσης των υπογείων υδάτων.
  • Όσον αφορά την αντιμετώπιση των ομβρίων της λεκάνης του Νέδοντα πιστεύουμε ότι πρέπει να μελετηθεί η κατασκευή φραγμάτων στον ποταμό ώστε να μειωθεί η ποσότητα και η ορμή των υδάτων που τελικά θα καταλήγουν σε αυτόν κάτω από το Λιθωμένο φίδι.

Ενδεικτικά ο κος Μιχάλης Αντωνόπουλος στην από τον Αύγουστο του 2021 Τεχνική Έκθεση για Προτεινόμενη Μελέτη του Υδραυλικού Έργου Κατασκευής Ταμιευτήρα Εμπλουτισμού Άρδευσης – Ύδρευσης Τ.Κ. Αρτεμισίας την οποία παρουσίασε παρόντος του κου Δημάρχου  αναφέρει ότι:

«Η υδρολογική λεκάνη που σχεδιάζεται το φράγμα καλύπτει μία έκταση της τάξης των 19km2 , αντιστοιχεί στο 17% της συνολικής λεκάνης του Νέδοντα, αλλά από άποψη όγκου αντιστοιχεί σε πολύ περισσότερο νερό πλημμυρικής παροχής  που ίσως υπερβαίνει το 25% της συνολικής πλημμυρικής παροχής του Νέδοντα που φτάνει τα 450 M3/sec , αν αναλογιστούμε την υψηλή τιμή βροχοβαθμίδας της υδρολογικής λεκάνης που προκύπτει από το μεγάλο μέσο υψόμετρο που υπερβαίνει τα 1000 μέτρα.

Προκύπτουν σαφώς ιδιαίτερα μοναδικά πλεονεκτήματα σε ένα χαμηλού κόστους χωμάτινο φράγμα , εύκολο στην κατασκευή του , χωρίς αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις και πολλαπλών χρήσεων στη λειτουργία του.»

Ένα δεύτερο φράγμα κοντά στο λιθωμένο φίδι μπορεί να μειώσει ακόμα περισσότερο την ποσότητα των υδάτων ώστε σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις που απαιτούνται να γίνουν στο σκεπασμένο τμήμα του ποταμού (Ένωση υποστυλωμάτων στο βόρειο σκεπασμένο τμήμα , εξομάλυνση πυθμένα, κλπ.) να αυξηθεί η ταχύτητα ροής των υδάτων με άμεση συνέπεια την αύξηση της παροχετευτικότητας της διατομής του ποταμού  και επομένως την αποφυγή αφ’ ενός της εκβάθυνσης της κοίτης εντός της πόλης και αφ’ ετέρου του ξηλώματος του σκεπαστού τμήματος που θα επιφέρει τεράστια δυσλειτουργία για μεγάλο διάστημα στην καθημερινότητα της πόλης.

Τα πλεονεκτήματα μίας τέτοιας λύσης είναι πολλά και συνάδουν απόλυτα με τη σχεδιαζόμενη λειτουργία του Περιβαλλοντικού Πάρκου του Νέδοντα.

Η πρόταση του Υπουργείου, αν και ιδιαίτερα ακριβή, θα καταστεί χρήσιμη για την πόλη πιθανόν μία φορά στα 50 ή στα 100  χρόνια ενώ η πιο πάνω αναφερθείσα θα είναι άμεσα , μετά την κατασκευή των φραγμάτων και διαρκώς ωφέλιμη για την πόλη ,που έχει ενταχθεί στις 100 Κλιματικά Ουδέτερες πόλεις της Ε.Ε., αλλά και τους κατοίκους της έχοντας έντονο περιβαλλοντικό αποτύπωμα , παρέχοντας το αναγκαίο υγρό στοιχείο στο περιβαλλοντικό πάρκο (κάτω φράγμα) και ικανές ποσότητες ύδατος στα πυροσβεστικά ελικόπτερα σε περίπτωση που χρειαστεί κατάσβεση πυρκαγιάς (άνω φράγμα).

Οφείλουμε να θυμίσουμε ότι στην πλημμύρα του 2016 δεν υπήρξε πρόβλημα με το Νέδοντα καθώς η στάθμη του ποταμού  παρέμεινε τουλάχιστον 2,50μ κάτω από τη στέψη του.

Με τις προτεινόμενες παρεμβάσεις ο Νέδοντας από τη γέφυρα της Σπάρτης μέχρι την εκβολή του  θα λειτουργεί πλέον ως κλειστός αγωγός και αντιμετωπιζόμενος ως τέτοιος μπορεί να σκεπαστεί και σε άλλα τμήματά του δίνοντας στην πόλη πολλούς κοινόχρηστους χώρους και  θέσεις στάθμευσης.

  1. ΑΣΤΙΚΕΣ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ

Μετά την ανάδειξη από εμάς  της προχειρότητας αλλά και των σοβαρών λαθών της μελέτης των Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων για τις Αστικές Αναπλάσεις , λάθη άλλωστε τα οποία παραδέχτηκαν και ζήτησαν συγγνώμη οι μελετητές, η Δημοτική Αρχή προσπάθησε παρουσιάζοντας πληθώρα φωτογραφιών από το μέλλον των προς ανάπλαση σημείων  να διασκεδάσει το γεγονός.

Κατά την παραλαβή των Οριστικών μελετών όμως σε συνεδρίαση της οικονομικής επιτροπής ,η οποία δυστυχώς δεν έτυχε της δημοσιογραφικής κάλυψης, αναδείξαμε πάλι σειρά λαθών και αβλεψιών στις υπό παραλαβή μελέτες. Ενδεικτικά αναφέρουμε :

  • Η Αρχιτεκτονική μελέτη είχε μόνο 20 από τις 30 τομές των Κυκλοφοριακών ρυθμίσεων,
  • Στα σχέδια που συνοδεύουν την Ηλεκτρομηχανολογική μελέτη δεν είχαν γίνει οι διορθώσεις ,οι οποίες μετά τις παρατηρήσεις μας , ήδη υπήρχαν στην αρχιτεκτονική μελέτη,
  • στη μελέτη Συγκοινωνιακών έργων υπήρχαν σχέδια πρίν από τις διορθώσεις και μετά από αυτές ,μόνο που στις τελευταίες απουσίαζε η οδός Μακεδονίας, ενώ όσον αφορά τη σήμανση των οδών υπήρχαν σχέδια μόνο τριών από αυτές,
  • στην Υδραυλική Μελέτη  υπήρχαν σχέδια μόνο των οδών Κλαδά, Φραντζή και Αριστοδήμου ενώ τέλος
  • Στην Φυτοτεχνική μελέτη δεν υπήρχαν στοιχειώδεις διαστάσεις.

Στις παρατηρήσεις μας αυτές δεν υπήρξε διάψευση, επιβεβαιώνοντας με αυτόν τον τρόπο την άποψη που διατυπώσαμε για την προχειρότητα των μελετών.

Παρόλα αυτά και επειδή είναι ειλημμένη από τη Δημοτική Αρχή  η απόφαση καταθέσαμε και τις εξής προτάσεις :

  • Να ελαχιστοποιηθεί η τοποθέτηση των κυβολίθων και να αντικατασταθούν από ασφαλτικούς λεπτοτάπητες που θα έχουν και καλλίτερο οικολογικό αποτύπωμα. Αυτό επειδή για την κατασκευή των κυβολίθων είναι απαραίτητη η διάστρωση των οδών με ελαφρά οπλισμένο σκυρόδεμα πάχους 10-12 εκ., γεγονός το οποίο δυσκολεύει τόσο τον εντοπισμό όσο και την επισκευή των δικτύων αποχέτευσης, ύδρευσης και ομβρίων κάτω από  αυτές.
  • Να τοποθετηθούν για την αποφυγή ατυχημάτων προστατευτικές μπάρες στα σημεία των διασταυρώσεων όπου το ύψος των οδών είναι ίδιο με το ύψος των πεζοδρομίων και τέλος
  • Να χρησιμοποιηθούν καμπύλοι κυβόλιθοι στις οδούς γιατί μετακινούνται δυσκολότερα από τους ορθογώνιους κατά την κίνηση των αυτοκινήτων σε αυτούς.
  1. ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΩΝ

Έχουμε πολλές φορές μέχρι τώρα κατακρίνει το γεγονός ότι ανατίθενται μελέτες για τα διάφορα έργα του Δήμου χωρίς στοιχειώδη διαγωνισμό σε μηχανικούς και μεσιτικά γραφεία  που δεν έχουν τα κατάλληλα ,τις περισσότερες φορές,  Μελετητικά Πτυχία που προβλέπει η νομοθεσία , μέσω  προγραμματικών συμβάσεων με την Αναπτυξιακή Μεσσηνίας και αυτή του Πάρνωνα. Είναι εντυπωσιακό ότι σε όλες αυτές τις μέχρι σήμερα αναθέσεις δεν υπάρχουν , πλην ενός με ελάχιστο αντικείμενο,  μηχανικοί από τη Μεσσηνία.

– Είναι δυνατόν η Μελέτη των Κυκλοφοριακών ρυθμίσεων να ανατίθεται σε μεσιτικό γραφείο και η τοπογραφική αποτύπωση για το ίδιο έργο να υπογράφεται από τοπογράφο με έδρα τα Τρίκαλα;

– Είναι δυνατόν για το Πάρκο Ελιάς , όπως και για το κτίριο Αλιείας και Θάλασσας στη Μ. Μαντίνεια  οι μελέτες να ανατίθενται σε μηχανικούς από την Αρκαδία; Γνωρίζουν αυτοί καλλίτερα τον τόπο μας ;

Και σαν να μην έφταναν οι μέχρι σήμερα αναθέσεις με αυτόν τον τρόπο, ο Δήμος πήρε έγκριση , παρά την αντίδραση σύσσωμης της αντιπολίτευσης, να συστήσει το δικό του αναπτυξιακό οργανισμό με τίτλο ΑΕΙΦΟΡΟ ΠΟΛΗ με έδρα το πρώην γραφείο του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου στο παλιό Δημαρχείο δεσμεύοντας 300.000,00 ευρώ και παρουσιάζοντας ένα πολύπλοκο οργανόγραμμα που χρειάζεται για να υλοποιηθεί ολόκληρο κτίριο και στρατιά προσλήψεων. Είναι προφανές ότι δημιουργείται ακόμα ένας μηχανισμός αναθέσεων μελετών για την παράκαμψη του Δημοσίου Λογιστικού. Για τα δύο πρώτα χρόνια βέβαια φαίνεται ότι θα λειτουργήσει μόνο με δύο άτομα (τον Πρόεδρο και τον Δ/ντα Σύμβουλο) οι οποίοι από  το γραφείο στο παλιό Δημαρχείο θα παίζουν το ρόλο του τροχονόμου στις αποφάσεις της Δημοτικής Αρχής να αναθέτει μελέτες στα άτομα που επιθυμεί.

Έχουμε τονίσει ότι δεν είμαστε κατά των αναθέσεων, όταν υπάρχει πίεση χρόνου για τη γρήγορη ολοκλήρωσή τους,  αρκεί αυτές να γίνονται με φειδώ , λαμβάνοντας υπ’ όψιν την εντοπιότητα (όπου αυτό είναι δυνατόν) και ορισμένα αυστηρά κριτήρια επιλογής (πρόχειρη διαγωνιστική διαδικασία, μελετητικά πτυχία αντιστοίχα με το ύψος του έργου , προηγούμενη εμπειρία κλπ) διότι η ποιότητα των μελετών καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα των έργων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου