Pages

Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2024

Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων Μαχητικών Αεροπλάνων στην Καλαμάτα με κριτική Καραμπάτου

 


Του Γιώργου Καραμπάτου, Εκτελεστικού Διευθυντής «Δρόμοι της Ελιάς», προέδρου Δικτύου Ελαιοπαραγωγών Πόλεων της Μεσογείου (RECOMED), πρώην προέδρου Επιμελητηρίου Μεσσηνίας

Με την παρούσα ανοικτή επιστολή, επιθυμούμε για ακόμη μία φορά να εκφράσουμε τους σοβαρούς προβληματισμούς και τις ανησυχίες μας σχετικά με τη λειτουργία του Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων Πολεμικών Αεροπλάνων στην 120 ΠΕΑ Καλαμάτας. Παρά τις προηγούμενες εκκλήσεις μας μέσω ανοικτών επιστολών, οι οποίες δυστυχώς έμειναν “φωνή βοώντος εν τη ερήμω”, αισθανόμαστε την ανάγκη να επανέλθουμε στο θέμα. Αφορμή για τη σημερινή μας παρέμβαση αποτέλεσε πρόσφατο δημοσίευμα της τοπικής εφημερίδας “ΘΑΡΡΟΣ”, το οποίο αναφέρει έντονο ενδιαφέρον από τη Γερμανία για το Κέντρο. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις ανησυχητικές γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή μας και ειδικά στην Ανατολική Μεσόγειο, αυξάνει σημαντικά τη σπουδαιότητα και τις πιθανές επιπτώσεις της λειτουργίας του Κέντρου. Υποδηλώνει επίσης πιθανή προσέλκυση ενδιαφέροντος και από άλλες γειτονικές χώρες που λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων, αποκτούν τελευταίας γενιάς μαχητικά αεροσκάφη. Ενώ αναγνωρίζουμε τα “πιθανά” οικονομικά οφέλη από την εκπαίδευση πιλότων συμμαχικών χωρών, όπως της Γερμανίας, είναι κρίσιμο να εξεταστούν προσεκτικά οι πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στην περιοχή μας, συμπεριλαμβανομένων των γεωπολιτικών κινδύνων. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στο κόστος αντιμετώπισης αυτών των επιπτώσεων και στα απαραίτητα ανταποδοτικά οφέλη για την τοπική κοινωνία.

Όπως είναι γνωστό ότι η λειτουργία του Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων Πολεμικών Αεροπλάνων αποτελεί μέρος της διακρατικής συμφωνίας μεταξύ του Ελληνικού και του Ισραηλινού Υπουργείου Άμυνας, με την Elbit Systems (ισραηλινών συμφερόντων) να έχει αναλάβει τη δημιουργία και λειτουργία του Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων μαχητικών αεροπλάνων στην 120 ΠΕΑ Καλαμάτας.

Οι ανησυχίες και οι προβληματισμοί μας επικεντρώνονται στα εξής,

  1. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα απόβλητα των πολεμικών αεροπλάνων και το ενδεχόμενο να επηρεάσουν αρνητικά τις αγροτικές καλλιέργειες της περιοχής, ιδιαίτερα τα βιολογικά προϊόντα και τα προϊόντα ΠΟΠ, από το γεγονός ότι η καύση καυσίμων από τα αεροσκάφη εκπέμπει ρύπους, όπως διοξείδιο του άνθρακα (CO2), οξείδια του αζώτου (NOx), και μικροσωματίδια, τα οποία μπορεί να επιδεινώσουν την ποιότητα του αέρα, του εδάφους και των υδάτινων συστημάτων της περιοχής.
  2. Η εκπαίδευση των πιλότων περιλαμβάνει συχνές πτήσεις στρατιωτικών αεροσκαφών, τα οποία παράγουν υψηλά επίπεδα θορύβου. Αυτή η ηχορύπανση μπορεί να επηρεάσει την υγεία και την καθημερινότητα των κατοίκων και να μειώσει την ελκυστικότητα της περιοχής ως προορισμού για ξεκούραση και χαλάρωση.
  3. Επιπλέον, οφείλουμε να λάβουμε σοβαρά υπόψη τις περιβαλλοντικές προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένης της συμβολής στο φαινόμενο του θερμοκηπίου λόγω των αυξημένων εκπομπών από τα αεροσκάφη, που ενδέχεται να έρχονται σε αντίθεση με τις προσπάθειες προώθησης βιώσιμου τουρισμού και βιολογικής γεωργίας στην περιοχή μας.
  4. Η παρουσία του κέντρου εκπαίδευσης ενδέχεται να έχει γεωπολιτικούς κινδύνους και να καταστήσει την περιοχή μας στόχο, λόγω των τρεχουσών γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο.
  5. “Το Διεθνές Αεροδρόμιο Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων μαχητικών αεροπλάνων στην 120 ΠΕΑ της Καλαμάτας μοιράζονται τον ίδιο διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης. Με την επικείμενη παραχώρηση του αεροδρομίου σε ιδιώτη, υπάρχει ανησυχία ότι θα δοθεί προτεραιότητα στις απαιτήσεις του Κέντρου Εκπαίδευσης, το οποίο διαχειρίζεται το Υπουργείο Άμυνας του Ισραήλ μέσω της εταιρείας Elbit Systems. Επιπλέον, η λειτουργία του Κέντρου Εκπαίδευσης ενδέχεται να έχει αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό, καθώς έρχεται σε αντίθεση με τον τουριστικό χαρακτήρα της περιοχής ως διεθνή προορισμό, απειλώντας τη βιωσιμότητα του τουριστικού τομέα.
  6. Η έλλειψη διαφάνειας λόγω ανεπαρκής ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας σχετικά με τις επιπτώσεις και τους κινδύνους που συνεπάγεται η λειτουργία του κέντρου εκπαίδευσης πιλότων της πολεμικής αεροπορίας.

Για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων, προτείνουμε τις ακόλουθες άμεσες δράσεις:

  1. Άμεση διεξαγωγή μιας ολοκληρωμένης και αμερόληπτης επιστημονικής μελέτης για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του κέντρου εκπαίδευσης, με έμφαση στις αγροτικές καλλιέργειες και τα βιολογικά προϊόντα.
  2. Θέσπιση Αυστηρών Κανόνων Λειτουργίας που θα διασφαλίζουν την προστασία του περιβάλλοντος, της δημόσιας υγείας και της τοπικής οικονομίας.
  3. Εξέταση εναλλακτικών χρήσεων του αεροδρομίου που θα είναι συμβατές με τον τουριστικό και αγροτικό χαρακτήρα της περιοχής.
  4. Συνεχής και λεπτομερής ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας σχετικά με τη λειτουργία του κέντρου εκπαίδευσης, τις επιπτώσεις του και τα μέτρα αντιμετώπισης τυχόν προβλημάτων.
  5. Σύσταση επιτροπής με συμμετοχή τοπικών φορέων, επιστημόνων και εκπροσώπων της πολιτείας για τη συνεχή παρακολούθηση και αξιολόγηση των επιπτώσεων του διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης πιλότων μαχητικών αεροσκαφών στην 120 ΠΕΑ Καλαμάτας.

Είμαστε πεπεισμένοι ότι η προστασία του περιβάλλοντος, η διαφύλαξη της ποιότητας των αγροτικών προϊόντων και η διατήρηση του τουριστικού χαρακτήρα της περιοχής μας πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου