Pages

Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024

Συμβάν τηλεφωνικής απάτης στην Καλαμάτα-Προσποιήθηκε υπάλληλο του Δήμου Καλαμάτας με σκοπό να εξαπατήσει μηχανικό

 


Επιτήδειοι προσπάθησαν να αποσπάσουν χρήματα από μηχανολόγο μηχανικό στην Καλαμάτα, που είναι και εργολήπτης Δημοσίων Έργων, προσποιούμενοι εργαζόμενο του Δήμου Καλαμάτας. Όπως μάς κατήγγειλε ο μηχανικός, άγνωστος του τηλεφώνησε από κινητό, παριστάνοντας ότι είναι προϊστάμενος του Ταμείου του Δήμου Καλαμάτας, αναφέροντας μάλιστα-προκειμένου να γίνει πιστευτός– προσωπικά στοιχεία του μηχανικού, όπως ΑΦΜ, τιμολόγια, ημερομηνίες, κατευθύνοντάς τον να κάνει συγκεκριμένες ενέργειες ηλεκτρονικά, προκειμένου να αποσπάσει χρήματα από τραπεζικό λογαριασμό του μέσω e-banking. Και ενώ είχε προχωρήσει η συνομιλία και η συναλλαγή ήταν σε εξέλιξη, η τράπεζα μπλόκαρε τη συναλλαγή (ποσό 2.800 ευρώ), αποτρέποντας την εκροή χρημάτων από τον λογαριασμό του, και την απάτη.

Ο μηχανικός κατήγγειλε την απόπειρα στην Αστυνομία και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και συστήνει στους πολίτες να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί και καχύποπτοι με τέτοιου είδους τηλεφωνικές συνομιλίες και συναλλαγές και να μην πέφτουν στην παγίδα των απατεώνων. Το τελευταίο διάστημα λαμβάνουν χώρα πολλά τέτοια περιστατικά με επιτήδειους να αντλούν στοιχεία από το ΔΙΑΥΓΕΙΑ και να προσποιούνται τους λογιστές, ή τους εργαζόμενους σε δήμους ή δημόσιους φορείς, επιδιώκοντας να εξαπατήσουν τα θύματά τους και να αποσπάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά. Τι μάς ανέφερε το παρ’ ολίγον θύμα απάτης:

“Με κάλεσε τύπος ο οποίος συστήθηκε ως(αναφέρει όνομα), από κινητό τηλέφωνο, και μου συστήθηκε ως προϊστάμενος του Ταμείου, ο οποίος ήταν τάχα σε τηλεργασία, και το σταθερό του ήταν το νούμερο που στην πραγματικότητα ανήκει στη στη Γραμματεία του Δήμου Καλαμάτας.
Με ενημέρωσε για τα στοιχεία μου ΑΦΜ, αριθμό σύμβασης κλπ, και τη σύμβαση που εχω με το Δήμο Καλαμάτας, καθως και για το τιμολόγιο που εκκρεμεί, και μου είπε ότι πλέον η παρακράτηση φόρου των εργολαβικών τιμολογίων, μπαίνει μέσω Τράπεζας από εμένα και όχι από το Δήμο Καλαμάτας, και για αυτή τη διαδικασία θα πρέπει να μπω στο ebanking Μου, και να κάνω κατάθεση σε έναν λογαριασμό μια νομικής εκπροσώπου (όνομα) σε λογαριασμό τράπεζας με κάποιους κωδικούς που θα μου έδινε αυτός και θα συμπλήρωνα στη θέση του ποσού. Στο όνομα δικαιούχου, μου είπε να συμπληρώσω το όνομά μου.
Μου είπε και ένα άλλο όνομα ως νομικής εκπροσώπου (όνομα).
Με αυτά και τα άλλα με έβαλε σε υποψίες, και αφού η τράπεζα μπλόκαρε από μόνη της τη διαδικασία, κατάλαβα οτι πρόκειται για απάτη, ευτυχώς χωρίς κάποια οικονομική συνέπεια.
Ευτυχώς δεν έδωσα κωδικούς, ή να συνδεθώ μέσω anydesk ή άλλης εφαρμογής”
. Ο μηχανολόγος μηχανικός μάς είπε ότι έχει ενημερώσει και την Αστυνομία (υποδιεύθυνση Ασφαλείας Καλαμάτας), αλλά και τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Σημειώνεται ότι κατά το πρόσφατο παρελθόν έχουν υπάρξει αντίστοιχες περιπτώσεις απόπειρας εξαπάτησης, με αγνώστους να επικαλούνται το όνομα και την ιδιότητα υπηρεσιακών παραγόντων και εργαζομένων του Δήμου ή της Περιφέρειας.

Η μεθοδολογία τους είναι συγκεκριμένη, οι επιτήδειοι παρακολουθούν την ανάρτηση χρηµατικών ενταλµάτων πληρωμής στο ‘Διαύγεια’, επικοινωνούν τηλεφωνικά µε τους δικαιούχους και προσποιούµενοι ότι είναι δημόσιοι ή δημοτικοί υπάλληλοι  ζητούν κωδικούς e-banking για να προβούν δήθεν σε πληρωμές.

Οι Αρχές εφιστούν την προσοχή όλων,  δικαιούχων, προμηθευτών, αναδόχων κλπ καθώς πρόκειται για απάτη και σε καµία περίπτωση δεν πρέπει να δίνουν προσωπικά στοιχεία και κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών.

Επίσης, επισημαίνεται ότι ΠΟΤΕ δεν ζητούνται κωδικοί τραπεζικών λογαριασμών για τις οικονομικές συναλλαγές.

Από τους δημόσιους φορείς εφιστάται ιδιαίτερη προσοχή προς όλους και τονίζεται κατηγορηματικά ότι συναλλαγές, προμήθειες, χορηγίες, προσφορές κ.λπ. που σχετίζονται με το Δήμο ή την Περιφέρεια, ακολουθούν πάντα την οριζόμενη από τη νομοθεσία διαδικασία. Υπογραμμίζεται ότι καμία συναλλαγή δεν γίνεται τηλεφωνικά.

 
Η τηλεφωνική απάτη είναι μια μέθοδος εξαπάτησης κατά την οποία οι απατεώνες επικοινωνούν με το θύμα μέσω τηλεφώνου ή κινητού και προσπαθούν να του αποσπάσουν χρήματα, προσωπικές πληροφορίες ή άλλες ευαίσθητες δεδομένα με διάφορους τρόπους. Οι τηλεφωνικές απάτες μπορούν να λάβουν πολλές μορφές, και οι δράστες χρησιμοποιούν συχνά τεχνικές ψυχολογικής πίεσης, απειλών ή υποσχέσεων για να πείσουν τα θύματα να κάνουν κάτι που δεν θα έκαναν σε κανονικές συνθήκες.

Ορισμένα από τα πιο συνηθισμένα είδη τηλεφωνικών απατών είναι:

Απάτες με δήθεν κλήσεις από τράπεζες ή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα: Οι απατεώνες προσποιούνται ότι καλούν εκ μέρους της τράπεζας και ζητούν ευαίσθητες πληροφορίες (όπως αριθμό λογαριασμού, PIN, κωδικούς πρόσβασης ή αριθμούς πιστωτικών καρτών), υποστηρίζοντας ότι υπάρχει πρόβλημα με τον λογαριασμό του θύματος ή μια εκκρεμή συναλλαγή.

Απάτες κλήσεων από την αστυνομία ή άλλες αρχές: Ο απατεώνας προσποιείται ότι είναι μέλος των αρχών (π.χ. αστυνομικός) και ισχυρίζεται ότι το θύμα έχει εμπλακεί σε κάποια εγκληματική ενέργεια ή ότι υπάρχει κάποια επείγουσα διαδικασία που απαιτεί άμεση πληρωμή ή προσωπικά δεδομένα.

Απάτες με δώρα ή κληρώσεις: Οι απατεώνες ισχυρίζονται ότι το θύμα κέρδισε κάποιο βραβείο ή δώρο, αλλά για να το παραλάβει, πρέπει να πληρώσει φόρους ή τέλη ή να δώσει προσωπικά δεδομένα.

Απάτες με δήθεν επείγοντα ιατρικά ή οικογενειακά περιστατικά: Καλούν προσποιούμενοι ότι είναι κάποιο μέλος της οικογένειας ή φίλος και ισχυρίζονται ότι βρίσκονται σε ανάγκη (π.χ. έχουν εμπλακεί σε ατύχημα στο εξωτερικό) και χρειάζονται άμεσα χρήματα.

Απάτες με δήθεν τεχνική υποστήριξη: Οι απατεώνες επικοινωνούν προσποιούμενοι ότι είναι από μια εταιρεία τεχνικής υποστήριξης (π.χ. Microsoft, Apple) και λένε ότι ο υπολογιστής του θύματος έχει ιό ή πρόβλημα, ζητώντας πληρωμή για την επίλυση του προβλήματος ή ακόμη και πρόσβαση στον υπολογιστή.

Πώς να προστατευτείς από τηλεφωνικές απάτες:
Μην δίνεις προσωπικές ή οικονομικές πληροφορίες σε κανέναν μέσω τηλεφώνου, εκτός αν είσαι απόλυτα σίγουρος για την ταυτότητα του καλούντα.
Κλείσε την κλήση και επικοινώνησε απευθείας με την εταιρεία ή την τράπεζά σου χρησιμοποιώντας τον αριθμό τηλεφώνου που υπάρχει στην επίσημη ιστοσελίδα της.
Μην απαντάς σε άγνωστες κλήσεις ή μην καλείς πίσω άγνωστα νούμερα.
Μην πιστεύεις σε επείγοντα αιτήματα για χρήματα ή πληροφορίες. Οι απατεώνες συχνά χρησιμοποιούν τεχνικές πίεσης ή απειλών για να δημιουργήσουν αίσθημα πανικού.
Αν πέσεις θύμα τηλεφωνικής απάτης, είναι σημαντικό να το αναφέρεις στην αστυνομία ή στις αρμόδιες αρχές και να ενημερώσεις την τράπεζά σου ή άλλες εμπλεκόμενες υπηρεσίες.

Είναι πολύ σημαντικό να μην δίνουμε προσωπικά στοιχεία (όπως αριθμούς ταυτότητας, αριθμούς πιστωτικών καρτών, αριθμούς λογαριασμών τραπεζών, κωδικούς πρόσβασης ή άλλες ευαίσθητες πληροφορίες) μέσω τηλεφώνου, ειδικά όταν η κλήση προέρχεται από άγνωστο αριθμό ή όταν δεν έχεις επιβεβαιώσει την ταυτότητα του καλούντα.

Οι απατεώνες χρησιμοποιούν τηλεφωνικές κλήσεις για να προσπαθήσουν να αποσπάσουν προσωπικές πληροφορίες και να τις χρησιμοποιήσουν για να κλέψουν χρήματα ή να αποκτήσουν πρόσβαση στους λογαριασμούς σου. Αν δεν είσαι σίγουρος για τον καλούντα, ακολούθησε αυτές τις συμβουλές:

Μην δίνεις ποτέ προσωπικά ή οικονομικά στοιχεία: Αν κάποιος ισχυρίζεται ότι είναι εκπρόσωπος μιας εταιρείας, μιας τράπεζας ή κάποιας αρχής και ζητάει ευαίσθητες πληροφορίες, απόρριψε την κλήση. Οι αξιόπιστες οργανώσεις ποτέ δεν θα ζητήσουν τέτοιες πληροφορίες μέσω τηλεφώνου.

Κλείσε την κλήση και επικοινώνησε απευθείας με την εταιρεία ή την τράπεζά σου: Αν έχεις αμφιβολίες για την ταυτότητα του καλούντα, κλείσε την κλήση και καλέσε την τράπεζά σου ή την εταιρεία απευθείας χρησιμοποιώντας τον αριθμό τηλεφώνου που εμφανίζεται στην επίσημη ιστοσελίδα τους.

Αποφεύγεις να ακολουθήσεις συνδέσμους ή να καλέσεις πίσω άγνωστα νούμερα: Αν λάβεις SMS ή email από άγνωστο αριθμό ή άτομο, μην ακολουθήσεις συνδέσμους ή καλέσεις πίσω. Αυτά μπορεί να είναι απάτες που στοχεύουν να αποκτήσουν προσωπικές πληροφορίες ή να σου εγκαταστήσουν κακόβουλο λογισμικό.

Αν νιώσεις πίεση ή απειλές, μην αντιδράσεις αμέσως: Οι απατεώνες συχνά προσπαθούν να σε βάλουν σε κατάσταση άγχους ή πίεσης (π.χ., “έχεις μόλις κερδίσει ένα μεγάλο ποσό και πρέπει να πληρώσεις φόρους” ή “πρέπει να το κάνεις αμέσως αλλιώς θα έχεις νομικές συνέπειες”). Αν νιώσεις έτσι, απόρριψε την κλήση και ζήτησε δεύτερη γνώμη από κάποιον έμπιστο.

Η προστασία από τηλεφωνικές απάτες απαιτεί προσοχή και καλή κρίση. Είναι πάντα καλύτερο να είσαι επιφυλακτικός και να επιβεβαιώνεις οποιαδήποτε αμφιλεγόμενη επικοινωνία.

Αν λάβεις τέτοια κλήση ή μήνυμα: Κλείσε την κλήση ή αγνόησε το μήνυμα.
Μην δώσεις ποτέ στοιχεία προσωπικής ταυτότητας, κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών ή αριθμούς πιστωτικών καρτών.
Επικοινώνησε απευθείας με την τράπεζα ή τον δημόσιο οργανισμό μέσω των επίσημων αριθμών τηλεφώνου ή της ιστοσελίδας τους για να επιβεβαιώσεις αν η επικοινωνία ήταν όντως αυθεντική.
Αυτές οι απάτες συνήθως προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την αίσθηση επείγοντος ή τον φόβο (π.χ., “αν δεν πληρώσετε άμεσα, θα υπάρξουν νομικές συνέπειες”) για να σε πιέσουν να ενεργήσεις βιαστικά. Αν όμως ακολουθήσεις την παραπάνω διαδικασία και ελέγξεις προσεκτικά, μπορείς να προστατευτείς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου